247 Listopad 2024
- 01 listopada
- TEST Z OKŁADKI: Daniel Hertz MARIA 800 + CHIARA ⸜ wzmacniacz zintegrowany + kolumny (system)
- WYSTAWA ⸜ reportaż: HIGH FIDELITY na Audio Video Show 2024
- TEST: Accuphase E-700 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Gold Note CD-5 ⸜ odtwarzacz Compact Disc
- TEST: Acoustic Revive USB-1.5 PL TRIPLE-C + RUT-1K ⸜ kabel USB + filtr USB
- TEST: Verictum FLUX ILLUMI ICX ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: XACT IMMOTUS CRX & CL ⸜ nóżki antywibracyjne
- 16 listopada
- WYSTAWA ⸜ reportaż: Audio Video Show 2024
- TEST: Miyajima Laboratory SHILABE (2024) ⸜ wkł. gramofonowa MC
- TEST: EPO Sound DEIMOS MILLENIUM ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Espirt ETERNA RCA G9 + SPK G9 ⸜ interkonekt liniowy RCA + kabel głośnikowy
- TEST: Vienna Acoustics MOZART SE SIGNATURE ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- MUZYKA ⸜ recenzja: BOB DYLAN, The Complete Budokan 1978, Sony Records Int’l SICP 6540~4, 4 x CD (1978/2023)
ROZMÓWKI VIII Nawet nie wiem kiedy, a tu trzy miesiące bez Rozmówek minęły. Tak się jakoś złożyło, że te ostatnie wstępniaki poświęcone były na tyle absorbującym mnie sprawom, miały, jak mi się wydaje, na tyle dużą wagę, że nie byłoby dobre doklejać do nich coś jeszcze. A w tym czasie zgromadziło się sporo rzeczy, zwykle drobnych, choć interesujących. Tak się jakoś poskładało, że Rozmówki stały się swego rodzaju blogiem – nieregularnym i rzadko pisanym, ale jednak. Ich głównym tematem jest mój system. Trzeba bowiem wiedzieć, że system recenzenta, wszystko co wiąże się z jego życiem zawodowym, a więc to, co kształtuje jego pracę jest częścią każdego testu i często decyduje o być, albo nie być konkretnego produktu. Nie inaczej jest ze mną i moim systemem. Jeśli ktoś państwu mówi inaczej, tj. jeśli twierdzi, że nic nie ma wpływu na jego decyzje (pracę), albo w ogóle pomija ten aspekt testu, jego metodologii, to okłamuje – albo siebie, albo państwa. Ayon Audio Polaris III – Custom Version A będę miał możliwość zweryfikowania wyniku tej zmiany, bo na lipiec zaplanowaliśmy numer poświęcony wyłącznie przedwzmacniaczom liniowym (przede wszystkim drogim i bardzo drogim). Potwierdzone są już: Base IV [Custom Version] – drewniane półki Przez jakiś czas miałem plan, żeby zaradzić temu kompleksowo i myślałem o kupnie wypasionej półki finite elemente Reference Pagode Edition. Korzysta z nich większość czołowych recenzentów audio, a także, tak przeze mnie podziwiany Ken Ishiguro, właściciel firmy Acoustic Revive. Jego system i historię można poznać czytając bardzo fajny reportaż z wizyty u niego Clementa Perry’ego, redaktora „Stereo Times” TUTAJ. W międzyczasie waluta jednak znacząco zdrożała, a firma podniosła swoje ceny i taki zakup przestał mieć dla mnie sens. Tym bardziej, że producent stolików Base zaproponował opcję w postaci drewnianych półek w miejsce granitowych. Te wykonywane są z klejonych warstw HDF i sklejki, przedzielonych warstwą specjalnego papieru (sprowadzanego z Japonii). Ponieważ półki świetnie wyglądały, zdecydowałem się wymienić u siebie dwie półki – górną i dolną, środkową zostawiłem granitową. Jest dobrze, naprawdę dobrze! Jak widać, polskie firmy dają radę i proponują coraz bardziej dojrzałe, także z punktu widzenia handlowego, produkty. Pro Audio Bono – łożyska toczne w miejsce ciernych Tuleje się u mnie nie sprawdziły. I tyle. Natomiast zmiana ciernego łożyska, jakim było przewieszenie linek przez stalowy trzpień na toczne dało zmianę znaczącą. Proszę porównać obydwa typy półek, żeby się czegoś nauczyć – z tocznym łożyskiem dźwięk jest głębszy, ciemniejszy, ale i bardziej rozdzielczy; jest bardziej aksamitny, jakby mniej w nim było szumu tła. Różnica jest na tyle wyraźna, że dość szybko da się wskazać tę platformę, która nam się bardziej podoba. Jak się bowiem wydaje, wibracje, to odpowiednik (przynajmniej jeśli chodzi o zmiany wprowadzane do dźwięku) jittera w sygnale cyfrowym – od ich umiejętnego wygaszenia, odprowadzenia itp. zależy, jak system gra. Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands – podstawki pod Harbethy M40.1 (przyczynek do tematu) Ponieważ bardzo szanuję tę firmę, cenię sobie ich wiedzę i podejście do tematu, postanowiłem i ja zamówić coś takiego dla siebie. Jak się okazało, nie było to łatwe – tak nietypowe zamówienia wymagają długiego przygotowania, jednostkowej pracy itp. Ponieważ jednak w negocjacjach pomógł mi pan Yoshi Hontai, dyrektor zarządzający firmy MuSon Project, Inc., agent (przedstawiciel poza granicami Japonii) takich firm, jak Leben, Acoustic Revive, Acrolink, Oyaide, SPEC, SAEC, Musica i innych, do których jeszcze dojdziemy, udało się. Wprawdzie podstawki są kosmicznie drogie (ich cena w USA to 10 495 USD!), ale – co tam, dla moich Harbethów – wszystko! Ponieważ jednak podstawki to element mechaniczny, zacząłem się zastanawiać, co mógłbym zmienić, żeby było lepiej. Pierwszym krokiem było wyciągniecie spod spodu pięknych, dużych, z podpisem pana Ishiguro, platform antywibracyjnych, będących wersją „custom” modelu RST-38H. Było lepiej. Drugim krokiem było wyciągnięcie czterech kwarcowych krążków RIQ-5010 i zastąpienie ich trzema drewnianymi klockami. Znowu lepiej. I wreszcie zastąpiłem wkręcone do podstawki nóżki trzema (na podstawkę) podstawkami Ceramic Disc Franc Audio Accessories. I znowu lepiej. W tej chwili dostałem niemal w całości to, co miałem z podstawkami Skyline, a do tego dużo lepszą selektywność i kontrolę basu. Harbethy nie grają już w troszkę zamglony sposób. Właściwie, to ta ich cecha mi nie przeszkadzała, ale tylko do momentu, kiedy nie posłuchałem ich na podstawkach AR. Ten stan rzeczy męczy mnie jednak – Acoustic Revive to firma z doświadczeniem, pan Ken Ishiguro wie, co robi. Może więc to ja gdzieś popełniłem błąd? Może ja coś sp..łem? Może być i tak. Dlatego postaram się wrócić do poprzedniego układu i spróbować wymienić tylko jeden element. Już wiem, że firmowe nóżki na pewno wymienię, najprawdopodobniej na stopy antywibracyjne Ceramic Disc Slim Foot Franca, jednak muszę pomyśleć o jak najlepszych, niskich stożkach do nich. |
Zobaczę też, co z tymi kwarcowymi podkładkami, dlaczego drewno „gra” lepiej. Może brakowało po prostu sklejenia kolumn z kwarcami, a kwarców z podstawkami materiałem w rodzaju BlueTack? Może… W każdym razie, dopóki nie będę gotowy, dopóki nie osiągnę tego, co chciałem (a podstawki mają nieprawdopodobny potencjał) nie przykleję na nich tabliczek z logiem Acoustic Revive. Efekty tych działań na pewno opiszę. Made in Japan – numer majowy „High Fidelity” i rola MuSon Project w tym przedsięwzięciu Nie da się ukryć, że i ja dałem się uwieść Japonii. Nie jestem pierwszy, ani ostatni, a audio to tylko jeden z mnóstwa przykładów, jak polskie i japońskie, na jakimś poziomie się łączy. Wiem coś o tym – mieszkam po tej samej stronie Wisły, co Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha… Być może dlatego właśnie jedynymi stałymi numerami specjalnymi „High Fidelity” są numer „polski”, ukazujący się co roku we wrześniu, oraz majowy numer „japoński” (proszę ich poszukać w archiwum). This Mortail Coil – najnowszy box, japońskie tłoczenie Warto więc zwrócić uwagę na box z płytami projektu (bo trudno mówić o ‘zespole’) This Mortail Coil TMCBOX1, który został wydany 26 października 2011 roku. Zawierający cztery płyty, trzy „regularne” i czwartą z singlami i innymi „wynalazkami”, box jest przepiękny. Do jego przygotowania wykorzystano remaster z 2010 roku. Ważniejsze jednak, że został on zakodowany w HDCD, a płyty zostały wytłoczone w Japonii. Box zapewne też (mam kilka innych tego typu – np. na płyty mini LP King Crimson i wyglądają bardzo podobnie), choć nigdzie nie ma o tym żadnej informacji. Całość jest droga, ale jeśli lubicie państwo taką muzykę, to nie znajdziecie lepszego wydania tego materiału. Fidelio Musique MasterFlash FACD912 - We capture the feeling Oprócz utworów muzycznych (jazz i klasyka) na MasterFlashu mamy także ścieżki niemuzyczne, za pomocą których sprawdzimy jakość reprodukcji przestrzeni przez nasz system. Materiał dostępny jest na płycie CD, jednak jego podstawowym nośnikiem, który pokazuje maestrię René, jest MasterFlash, rodzaj pendrajwa, płaskiej metalowej płytki z pamięcią i wtykiem USB, na której zapisano materiał w postaci plików WAV 24/96. Zachęcam do kupienia go sobie, choćby po to, żeby zobaczyć, co ludzie z Fidelio Musique potrafią. ACT i Pirouet – nowe płyty z Monachium Ale nie one same są nawet najbardziej interesujące. Jak dla mnie jeszcze ciekawsze jest pojawienie się płyt analogowych firmy ACT. Wraz z wersjami CD kupiłem też winyle z materiałem przywołanych powyżej płyt Landgrena, Wollny’ego i Danielssona. Nie miałem jeszcze czasu, żeby je odsłuchać, więc nie wiem, jak maestria inżynierów ACT-u przełożyła się na analogową wersję. Skądinąd wiadomo, że firma rejestruje materiał cyfrowo, w wysokiej rozdzielczości. Szkoda, że nie ma w ofercie plików w jakości „Master”… Tingvall Trio także wydaje swoje płyty na winylu, jednak w ich przypadku to nie jest najlepszy transfer (tłoczenie?) i zdecydowanie wolę ich płyty w formie CD. Ale to niejedna ciekawa firma płytowa z Monachium. Oprócz podstawowej, tj. ECM, dotarły ostatnio do mnie także płyty firmy Pirouet Records. Znakomita muzyka! Inaczej niż ACT czy ECM, jakość nagrania nie jest jakaś wybitna. Ale muza – proszę koniecznie wypróbować, bo warto! High End, Monachium – wystawa tuż, tuż Kilka detali: Wojciech Pacuła |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity