251 Marzec 2025
- 01 marca
- TEST Z OKŁADKI: PERREAUX 300iX ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- MUZYKA ⸜ felieton: HISAO NATSUME przedstawia: W poszukiwaniu zaginionego wielkiego pianizmu Cz. 1
- TEST: BURSON AUDIO Timekeeper Voyager + Fusion Core ⸜ wzmacniacz mocy • monobloki + zasilacz DC
- TEST: ESPRIT AUDIO Amelia ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: RICABLE Invictus Power Reference ⸜ kabel napięcia zasilającego AC
- MUZYKA ⸜ recenzja: THIN LIZZY, Acoustic Sessions, Decca/Universal Music Group 7511518, CD (2025)
- MUZYKA ⸜ recenzja: MAANAM, Mental Cut. 40th Anniversary, Polskie Nagrania „Muza”/Warner Music Poland 5021732507167, 2 x CD (2025)
- 16 marca
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE ⸜ spotkanie № 150!: XACT S-1 Evo ⸜ transport plików
- TEST: AUDIO ANALOGUE Maestro 2.0 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: GRANDINOTE Solo + Mach 2 ⸜ wzmacniacz zintegrowany + kolumny głośnikowe • podłogowe (system)
- TEST: FEZZ AUDIO Olimpia ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: ACCUPHASE A-48S ⸜ wzmacniacz mocy • stereo
- TEST: WILK AUDIO PROJECT Vega 3 ⸜ kolumny głośnikowe

Wstępniak
tekst WOJCIECH PACUŁA |
![]() |
No 251 1 marca 2025 |
OŚWIEĆ MNIE!
LAMPA UBERLIGHT FLEX, pomimo wysokiej ceny, stała się hitem wielu profesjonalnych salonów audio oraz częścią wielu domowych systemów. To było zadziwiające o tyle, że przecież producent nie miał z nami wcześniej nic wspólnego, a sam projekt wyewoluował z innego produktu. Jak się jednak okazuje, kiedy chodzi o podstawy, high end ma podobne przejawy, niezależnie od tego, o jakim obszarze ludzkiej działalności mówimy. ![]() ⸜ Jedną z możliwości mocowania lampy jest przykręcenie jej do stolika, za pomocą wygodnego i ładnego uchwytu Zaprezentowana przez nas premierowo w czerwcu 2021 roku lampa – tak, to była pierwsza recenzja na świecie – była dla wielu brakującym elementem łańcucha oraz kropką nad „i”. Górnolotnie – tak, hiperbolizująco – tak, przesadnie – absolutnie nie. Jak gdyby Robert Kahn, obecny dyrektor Reliable Corporation, miał odpowiedź na problemy wielu melomanów korzystających z gramofonów. Ale ma to sens – sam jest zapalonym audiofilem i maniakiem winylu. Zasadne jest oczywiście pytanie, czy jest w ogóle coś takiego, jak „audiofilska lampa oświetleniowa”. Odpowiedź musi być jedna: nie ma czegoś takiego. Podobnie, jak wiele innych akcesoriów „okołohighendowych”, tak i ona jest elementem pomocniczym i nie wpływa na dźwięk. Jest jednak i tak, że wpływa na to, jak działamy w ramach naszego systemu, jest więc elementem wpływającym na nasze dobre samopoczucie. Tak sobie myślę, że jest to podobne do sposobu wydania płyty – też z dźwiękiem nie ma nic wspólnego, a jednak zmienia jej postrzeganie. Odpowiedzialna za lampę Reliable Corporation jest kanadyjską firmą założoną w 1955 roku pod nazwą Reliable Sewing Machine z myślą o produkcji maszyn do szycia. Niedawno zaprojektowała ona szereg profesjonalnych, lamp w niewysokich cenach (od 49 USD wzwyż), które – jak czytamy w materiale prasowym – „rozwiązują problemy, z którymi boryka się każdy, kto ma płyty winylowe; od możliwości zobaczenia kurzu na ich powierzchni, przez łatwe odczytanie numeru matryc, do możliwości dokładniejszego umieszczenia igły w rowku wprowadzającym”. ![]() ⸜ Lampa może stać na swojej podstawie, z gumową podkładką antypoślizgową; sterujemy nią również za pomocą pilota zdalnego sterowania Jak pisaliśmy przy okazji prezentacji pierwszej w jej historii „audiofilskiej” lampy, ta wiedza, doświadczenie i filozofia dobrze mu służyły w początkach istnienia Reliable. Na początku sprzedawała używane maszyny do szycia. Firma nie była duża i działała w wynajętym garażu. Z czasem to się jednak zmieniło i w 1966 roku firma rozrosła się do 2000-metrowego zakładu i sprzedawała kilka linii maszyn do szycia, często jako pierwsza wprowadzała na rynek nowy model. Dzisiaj w jej ofercie znajdziemy nie tylko maszyny do szycia, ale również produkty służące do prasowania (domowe i profesjonalne), a także urządzenia do sprzątania za pomocą pary. Jej założyciel, pan Milton Kahn zmarł w 1991 roku. Firma, którą założył, nadal żyje, ma się dobrze, a na jej czele stoi syn Miltona, Robert. Tak się składa – audiofil. W materiałach prasowych towarzyszących nowej premierze czytamy:
![]() ⸜ Kolaż zdjęć zawierający rysunki techniczne oraz kolejne prototypy.
Nowy projekt jest więc nie tylko funkcjonalny, bo taka była już poprzednia lampa, ale i ma również dobrze wyglądać. I już na etapie pudełka widać, że jesteśmy w innym świecie – świecie produktów konsumenckich w wersji, które określa się słowem „Premium”. W kartonowym pudle znalazły się elementy składowe lampy w tekturowej wytłoczce, poukładane w schludny, przejrzysty sposób. A, wbrew pozorom, elementów, o których mowa, jest sporo. ![]() ⸜ Wszystkie elementy, które znajdziemy w pudełku, wraz z zasilaczem USB i trzeba uchwytami |
Jak mi napisał Robert, projekt został rozpoczęty w czerwcu 2022 roku, a pierwsza iteracja tego, co miało stać się ramą UberLight Frame, została stworzona na początku listopada. Tak więc realizacja tego projektu zajęła dwa i pół roku. Nie wiem, czy państwu wspominałem, ale szef Reliable pokazywał mi wstępne szkice i prototypy już w 2023 roku, podczas wystawy High End w Monachium. Jak się okazuje, produkcja tego typu produktu to złożony łańcuch decyzji i wyborów biznesowych, który przeciągnął premierę o kolejne półtora roku. Robert Kahn mówi:
Zabiegi te opłaciły się – nowa lampa jest o wiele bardziej elegancka. Nie, żeby poprzedniej czegoś brakowało. Kiedy jednak postawimy jedną koło drugiej, nie będzie żadnych wątpliwości. UberLight Frame ma postać przełamanego w pół płaskownika. Nie jest to więc okrągła „gęsia szyjka”, a sztywna rama z odlewanego aluminium. Jest ona zakończona podłużnym elementem, w którym zamocowano diody LED. Długość paneli LED jest teraz o wiele większa – 150 vs 260 mm. Element ten obraca się wokół własnej osi, zawieszony w ramie. Przypomnijmy, że w starszej lampie obracała się cała, okrągła, główka. Teraz możemy ją obracać w pod kątem do 30⁰, w obydwie strony. A całość obraca się na trzpieniu wokół własnej osi. ![]() ⸜ Górny panel można przekręcać – to na nim znajduje się dotykowa „linijka” za pomocą której przyciemniamy światło oraz pozostałe przyciski Inaczej wygląda również jej mocowanie. Poprzednio trzeba było zdefiniować, czy wybieramy mocowanie do płaskich powierzchni, jak w lampie kreślarskiej, czy wybieramy wersję do postawienia na stoliku. We Frame można wybrać to w dowolnej chwili, u siebie w domu, wymieniając dolny panel. Ten element również wygląda bardziej elegancko niż poprzedni, bardzo „przemysłowy” i utylitarystyczny. Mamy trzy możliwości: ustawienie lampy na stoliku, przykręcenie jej do niego za pomocą uchwytu lub solidne przykręcenie do niej za pomocą śrubek, jeśli nie chcemy, żeby się ruszała. Producent zwrócił dużą uwagę na to, aby światło było możliwie czyste i nie było załamywane w samej konstrukcji. Mówimy o lampie emitującej światło o współczynniku CRI (RA) powyżej 90, co oznacza, że oddają one rzeczywiste barwy otoczenia w sposób bardzo zbliżony do naturalnego światła słonecznego. Jego natężenie oraz barwę możemy sterować z dotykowego panelu lub – uwaga – pilotem zdalnego sterowania (!). ![]() ⸜ Porównanie dwóch lamp Reliable – starszej (z tyłu) oraz nowszej To znaczna poprawę w obsłudze – w starszej lampie co jakiś czas zdarzało i się pomylić te dwie funkcje. Poza tym długie przytrzymanie guzika wyłączania mocno mnie, po jakimś czasie, zaczęło irytować. Także jasność lampy jest teraz nie skokowa (trzy poziomy), a o wiele bardziej płynna. Przyciskiem zmienimy ją w sześciu krokach. To nie koniec, w ramach tych kroków możemy ją płynnie zmieniać za pomocą dotykowego panelu górnej stronie modułu z LED-ami. Wskazania pokazywane są za pomocą niewielkich białych diod. Ustawiona nad moim odtwarzaczem SACD Ayon Audio CD-35 HF Edition wygląda zjawiskowo. Bo choć powstała a myślą o gramofoniarzach, to nie ma to większego znaczenia – wszystko zależy od nas. Lama jest leciutka, niesłychanie funkcjonalna i ma znakomite proporcje. Jej wykonanie jest bardzo dobre i mamy poczucie obcowania z produktem nie do końca „codziennym”. O ile poprzednia lampa UberLight Flex była niezwykle pomocna i spełniła w świecie audio rolę swego rodzaju „budzika”, o tyle UberLight Frame może stać się czymś w rodzaju „ponadwyznaniowego”, ale wcale nie agnostycznego, standardu. Gratulacje! ● ![]() WOJCIECH PACUŁA » Post Scriptum WIĘCEJ ZDJĘĆ znajdą państwo w premierowej fotorelacji na stronach „High Fidelity NEWS” → TUTAJ. |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity