pl | en

Gramofon – po zakupie

Witam Panie Wojtku!

Chciałem podzielić sie z Panem moimi spostrzeżeniami po dokonaniu zakupów poleconego przez Pana sprzętu. Chodzi o analogi. System składa sie z Pro-Jecta RPM5.1, wkładki Ortofona 2m-Blue, Speed Boxa II, przedwzmacniacza Graham Slee Gram Amp 2 SE, wzmacniacza Marantz PM8003 oraz kolumn AA Phoebe III. Zestaw ten gra znakomicie. Przynajmniej na moje jeszcze nie za bardzo "wykształcone ucho". W każdym bądź razie pierwsza rzeczą, którą zrobiłem, to puściłem równolegle płytę CD oraz winyl tego samego albumu. W moim przypadku to byli Floydzi. Na pierwszy ogień poszedł album „A momentary lapse of reason”. Płyta CD to cześć boxu „Shine on”, natomiast winyl to zwykle tłoczenie holenderskie. I co? Jakość z winyla rozgromiła CD, nawet pod względem poziomu głośności nagrań. Ba, moja żona usłyszała różnice, a to już coś (choć powoli się przekonuje do dobrej jakości sprzętu, szczególnie po tym, jak puściłem jej ulubioną płytę ZAZ na słuchawkach AKG K702 i Vincencie KHV-111). Dalej były porównania albumów „Animals” i „Ciemnej strony…”. W przypadku tego drugiego mam wydanie SACD oraz 180 gramowy winyl z okazji 30-lecia albumu. W tym wypadku różnice były już mniej zauważalne i głownie dotyczyły poziomu głośności (SACD głośniej) oraz miękkości nagrań (tu winyl). Mnie osobiście bardziej podobał sie winyl - żona miała zdanie odrębne:) I tak można by bez końca.

W każdym razie mam jeszcze jedno pytanie. Tor analogowy spięty jest kablami Klotza. Kable te są strasznie, kolokwialnie ujmując, "mulaste". Gdy podpiąłem Suprę, dźwięk stal się bardziej szczegółowy. Spotkałem się z opinią, iż przy kablu łączącym gramofon z przedwzmacniaczem kabel powinien być o jak najmniejszej pojemności (pf). Potem od pre do wzmacniacza może już być standardowy. W związku z tym – jaki najlepiej w moim systemie kabel zastosować?
Myślałem o Suprze dual, jest to tańszy model ale pojemność ma 52 pF na mb, ten który ja zastosowałem (Supra EFF-i) ma 75 pF. Czy różnice w tych wartościach będą miały odniesienie w jakości dźwięku? A może jakieś inne kable? Tor analogowy chciałbym juz zamknąć i ewentualnie zmieniać później wkładki na wyższe. Dlatego kabelki miałyby być w miarę ostateczne. Chciałbym, aby poprawiły mi szczegółowość oraz trochę bas, aby był bardziej sprężysty i konturowy. Pytanie dotyczy kabla od gramofonu do pre oraz od pre do wzmaka.

Druga kwestia, a propos kabelków, to połączenie Marantza SA-8003 z Vincentem KHV-111. W związku z tym, że zrezygnowałem z podłączenia Vincenta ze wzmacniaczem, a przeszedłem na bezpośrednie połączenie odtwarzacza z Vincentem, jestem zmuszony wypinać za każdym razem kabelki. W związku z tym, iż łatwiej wypina mi sie kable po stronie CD niż wzmacniacza, pomyślałem, iż mogę SA8003 i Vincenta połączyć czymś lepszym. Obecnie jest to Supra EFF-I. Tylko teraz pytanie, czy zmiana na coś innego przełoży się na lepszy dźwięk? Ten system też chciałbym już zostawić w spokoju, gdyż dźwięk na AKG K702 bardzo mi odpowiada. Ewentualnie myślałem o apgrejdzie Vincenta poprzez wymianę lampy na lepszą - ale czy to ma sens? Co można z tego zestawu jeszcze wycisnąć? Kabel sieciowy do Vincenta?

I ostatnie pytanie, dotyczące w sumie początku wątku. Graham Slee ma zwykły zasilacz ścienny, ale w ofercie jest zasilacz PSU-1. Czy myśli Pan, ze wymiana zasilacza ściennego cos wniesie, czy będzie to niuans za 800zł?:)

Z góry dziękuję za rady:)
Pozdrawiam serdecznie
Dawid S.



Witam!

Kable gramofonowe rzeczywiście powinny mieć niska pojemność, ale nie ma co się zabijać. Jeśli chciałby pan mieć coś na bardzo długo, to polecałbym kable firmy Vovox (Nautilus) lub Furutech (RCM).

I interkonekty kupiłbym z tej samej firmy, co gramofonowy.

Z Vincentem zmiana lampy na pewno pomoże, sieciówki też – warto spróbować, zaczynając od lampy.

Pozdrawiam
Wojciech Pacuła