NÓŻKI ANTYWIBRACYJNE XACT
Producent: JPLAY |
Test
tekst WOJCIECH PACUŁA |
No 247 1 listopada 2024 |
MARCINA OSTAPOWICZA ZNAMY z kilku ról. Po pierwsze jako specjalistę od odtwarzania plików audio, firmę JPLAY, od lat szlifującego służący do tego program, z jego najnowszą wersją na iOS sterującą transportami i odtwarzaczami plików; więcej → TUTAJ z 2019 roku. Po drugie, jako człowieka poprawiającego pracę komputerów mających odtwarzać owe pliki. W ramach marki JCAT skupił się bowiem na hardware, czyli na kartach dźwiękowych, kablach USB i LAN, a wreszcie zasilaczach, jak używany przez nas model OPTIMO 3 DUO. I jest wreszcie trzecia droga, ostatnio chyba najbardziej dla Marcina ekscytująca, a mianowicie marka XACT. Do niedawna oferowała ona tylko jeden produkt, transport plików S1. Kiedy go testowaliśmy wiadomo było, że – prędzej czy później – dołączą do niego inne, pełnowymiarowe urządzenia związane ze streamingiem, jak przetworniki D/A, zegary taktujące, przełączniki LAN itp. I rzeczywiście, S1 może pracować zarówno jako transport, jak i przełącznik LAN. Z czasem logo tej firmy zaczęły również był również kable USB oraz LAN. Ale prawdziwie nowym produktem XACT, którego nie było wcześniej w żadnej marce Marcina, okazały się, ni mniej ni więcej, nóżki antywibracyjne. Jak czytamy, ich powstanie zawdzięczamy zmianom, jakim od 2022 roku, wprowadzonym do S1, skutkującym w powstaniu nowego modelu, S1 Evo. I dalej: Kluczową innowacją w S1 EVO jest wprowadzenie ceramiczno-aluminiowych stopek izolacyjnych Immotus. Stopki te zostały zaprojektowane tak, aby odprowadzać wewnętrzne wibracje z dala od wrażliwych komponentów audio, oferując lepszą szczegółowość i precyzję niskich tonów. | Kilka prostych słów… MARCIN OSTAPOWICZ ⸜ Przekrój przez XACT Immotus CRX XACT IMMOTUS CL i CRX to mechaniczne podstawki antywibracyjne zaprojektowane z myślą o poprawie jakości dźwięku we wszystkich urządzeniach audio i kolumnach głośnikowych. Zastępują lub omijają one oryginalne nóżki, zapewniając drogę odprowadzenia wibracji mechanicznych generowanych przez wewnętrzne komponenty. Choć może to wydawać się nieintuicyjne, wewnętrzne wibracje mechaniczne są znacznie bardziej szkodliwe dla jakości dźwięku niż jakiekolwiek zewnętrzne, co sprawia, że typowe nóżki wykonane z miękkich materiałów tłumiących są nieskuteczne, a nawet mogą pogarszać sytuację. ⸜ Rysunek techniczny nóżki XACT Immotus CRX XACT Immotus zostały zaprojektowane, aby skutecznie radzić sobie z problemami wibracji we wszystkich urządzeniach audio. Użyte materiały i mechanika są zoptymalizowane, by zapewnić najlepsze wrażenia odsłuchowe. Podstawki te poprawiają fokus i rozdzielczość dźwięku, zwiększają dynamikę oraz zapewniają głębsze, ciemniejsze tło dla muzyki. Umieszczone pod kolumnami, poprawiają obrazowanie stereo, otwartość dźwięku, a także zapewniają bardziej precyzyjny i lepiej zdefiniowany bas. XACT Immotus CL to podstawowy model podstawek wykonany z aluminium lotniczego, wyposażony w jednopoziomowe łożysko i kulki ceramiczne. XACT Immotus CRX to bezkompromisowy produkt high-end, wykonany ze stopu miedzi o najlepszych właściwościach w zakresie eliminacji wibracji mechanicznych, z podwójnym łożyskiem i lepszymi kulkami ceramicznymi. ⸜ Rysunek techniczny nóżki XACT Immotus CL Wszystkie produkty z serii XACT Immotus są projektowane i wytwarzane w Polsce. Charakteryzują się prostym, lecz eleganckim wzornictwem, skupionym na efektywności, co przekłada się na realną wartość dla naszych klientów. Maksymalne zalecane obciążenie na jedną podstawkę XACT Immotus CL lub CRX wynosi 50 kg. MO WIEMY JUŻ NIEMAL WSZYSTKO. Niemal, ponieważ firma nie zdradza, jak dokładnie nóżki są wykonane, a jedynie podrzuca pewne tropy. Wiadomo więc, że podstawą ich działania jest łożysko toczne, które wytraca energię drgań poprzez mikroruchy kulki w bieżni. Najbardziej znanym producentem tego typu nóżek jest niemiecki FINITE ELEMNTE. Swoją drogę, bazując na tym pomyśle, wykuły jednak i inne firmy, w tym polska, znana chyba wszystkim w Polsce, Franc Audio Accessories. Własną odmianę tego rozwiązania ma także firma Gigawatt, dla której to część kondycjonerów napięcia zasilającego AC, Avatar Audio, która w ten sposób odsprzęga swoją elektronikę, a w ekstremalnym wydaniu, w platformach antywibracyjnych, proponuje je kolejny polski producent, firma Stacore. Wychodzi na to, że nasz kraj jest w tym wycinku świata audio w czołówce światowej. XACT przyszedł więc już „na gotowe”, można by pomyśleć. Tak naprawdę jednak od idei do realizacji droga jest daleka, kręta i wyboista. To dlatego każdy z produktów firm o których mówię zachowuje się inaczej (mechanicznie) i daje inne efekty (dźwiękowe). Nawet drobna zmiana w kształcie, proporcjach, materiałach itp., nawet w anodowaniu i malowaniu, przekłada się na znaczące, a czasem wręcz bardzo duże zmiany w dźwięku. Dlatego też odbieram pomysł Marcina Ostapowicza jako jego głos w tej dyskusji i jednocześnie wkład do niej. Wiemy już również, że nóżki Immotus występują w dwóch wersjach – „podstawowej” CL oraz „zaawansowanej” CRX. Nie piszę o „tańszej” i „droższej”, bo choć byłaby to prawda, to niecała – obydwa typy nóżek należą do droższych rozwiązań tego typu na rynku; nie najdroższych, ale jednak. Za CL należy zapłacić 1000 euro, a za CRX 1800 Euro, w obydwu przypadkach za trzy sztuki. Obydwie stopy mają postać wycinka walca o średnicy ø 60 mm. CRX są wyższe i mierzą 31 mm, a CL 21,5 mm. Obydwa wykorzystują do odprzęgnięcia dwóch powierzchni kulek ceramicznych, ale większe mają dwie warstwy systemu odsprzęgającego, a niższa jedną. Każda z tych warstw korzysta z trzech kulek, rozmieszczonych równomiernie co 120⁰. W podstawowych nóżkach podstawowym materiałem jest aluminium lotnicze, a w większych stop miedzi. CL mają oznaczenia nanoszone lakierem proszkowym, a w CRX są one frezowane. Obydwa typy nóżek stawiane są na materiale wyglądającym jak skóra i przez środek mają przewiercony i nagwintowany otwór (M6). Można je więc podstawić pod urządzenie lub kolumny, ale też można je do nich dokręcić. W zestawie nie znalazłem jednak żadnych śrub, a to też istotna część mechaniki takiej nóżki. CL i CRX można kupować w zestawach po trzy lub cztery. Przychodą one w prostych pudełkach z tektury wypełnionej pianką. ▌ ODSŁUCH JAK SŁUCHALIŚMY • Nóżki antywibracyjne CRX oraz CL firmy XACT zostały przetestowane w systemie referencyjnym „High Fidelity”. Stopy (nóżki) antywibracyjne testuję w swoim systemie zawsze w ten sam sposób – pod źródłem sygnału, czasem wspomagając się innymi urządzeniami. Tym razem przetestowałem je pod odtwarzaczem SACD Ayon Audio CD-35 HF. Test dotyczył obydwu modeli nóżek Immotus, jednak dla jasności opisu główny test opisuje dźwięk, który uzyskamy stawiając urządzenia na modelu CRX, a w tabeli wypunktowuję różnice między CRX oraz CL. Punktem odniesienia były nóżki Divine Acoustics Galileo. W czasie testu przenoszę odtwarzacz, więc jego połączenia muszą być elastyczne. W tej roli występują u mnie interkonekty Crystal Cable Absolute Dream, a odtwarzacz zasilany jest przez kabel Harmonix X-DC350M2R Improved-Version. Porównanie polegało na odsłuchu tego samego fragmentu utworu (1-2 min.) na nóżkach odniesienia i przeniesieniu go na testowane nóżki. Odtwarzacz i testowane nóżki stały na górnych, węglowych blatach stolika Finite Elemente Pagode Edition Mk II. » PŁYTY UŻYTE W TEŚCIE ⸜ wybór
⸜ DIRE STRAITS, Brothers In Arms, Vertigo/Mobile Fidelity Sound Lab UDSACD 2099, „Original Master Recording”, „Ultradisc UHR”, SACD/CD (1985/2013). |
ZMIANA DŹWIĘKU ZACHODZĄCA po przeniesieniu odtwarzacza Ayon Audio z nóżek odniesienia na nóżki XACT jest jednoznaczna i wyraźna. Najważniejszą korektą, która wówczas następuje, jest obniżenie punktu ciężkości. Słyszałem to wcześniej z podstawkami firmy Pro Audio Bono z serii PEEK, jak również z najnowszymi, rocznicowymi nóżkami Franc Audio Accessories. Najwyraźniej podobne techniki przynoszą podobne – ogólne – zmiany. Różnice pomiędzy nimi będą się przejawiały w ich natężeniu oraz rozkładzie. Co miałoby sens, bo przecież poprawa dźwięku, bo tak to należy rozumieć, jaką oferował pierwowzór wszystkich tego typu rozważań, nóżki Finite Elemente, szła w tym samym kierunku. Mam jednak wrażenie, że nóżki polskich firm są od nich bardziej rozdzielcze. Dodatkowo jest tak, że XACT CRX, bo od nich rozpocząłem odsłuch, mają swoje własne „preferencje”, jeśli tak można powiedzieć o martwym przedmiocie. Polegałyby one, tak w skrócie, na dociążeniu brzmienia i podkreśleniu przełomu średnich i niskich tonów, wraz z poprawą rozdzielczości. Nóżki Divine Acoustics grają jeszcze bardziej rozdzielczo, też brzmią wyżej, pokazując wyższą średnicę w mocniejszy sposób. Po przejściu na nóżki CRX dźwięk się pogłębia, co momentalnie wyszło zarówno z gitarami, jaki wokalem Marka Knofplera z ˻ 5 ˺ Why Worry, utworze z płyty DIRE STRAITS Brothers in Arms. Grałem go z wersji Mobile Fidelity, a więc SACD, choć z materiałem pozyskanym z cyfrowej taśmy master U-Matic, czyli z sygnałem 16 bitów, 44,1 kHz. Każdy, kto ją słyszał z winylu wie, że to jej najlepsza wersja. Krążek SACD również jest znakomity ale już nie aż tak zjawiskowy. Nóżki przygotowane przez firmę XACT zrobiły jednak coś, co go mocniej upodobniło do LP. Pogłębienie przełomu średnicy i basu dało nie tylko większy dźwięk, to też, ale też przede wszystkim zapewniło bardzo dobre obrazowanie. To paradoks, ale tak właśnie jest, że dół pasma w niesamowity sposób wpływa na to, jak postrzegamy stereoskopowy obraz muzyczny. Z testowanym nóżkami był on duży i plastyczny. Nie tylko bowiem wolumen dźwięku jest z nimi większy, ale i plastyka ciekawsza. I to nie tylko z tak precyzyjnie wyprodukowanego albumu, jak ten, o którym mówiliśmy, ale i z nagrań monofonicznych, powstałych trochę „przy okazji”. Tak właśnie postrzegam płytę CHET BAKER QUARTET Chet Baker Quartet, wydaną w 1955 roku przez francuską wytwórnię Barcalay, a w tym roku wznowioną w Japonii na krążku SHM-SACD. Przypomnijmy, że płyty SHM-SACD to jednowarstwowe krążki SACD z w których zamiast plastiku (polikarbonatu) używa się materiału stosowanego do produkcji wyświetlaczy LCD, który jest znacznie bardziej przejrzysty i powoduje mniej załamań światła. Powierzchnię tych płyt pokrywa się farbą o dobranym, turkusowym kolorze, dodatkowo pomagającym w lepszym odczycie lasera. Brzmienie krążka Chet Baker Quartet, po przeniesieniu odtwarzacza na nóżki XACT, obniżyło się i lekko ociepliło. Ale też delikatnie wypełniło. Te trzy elementy będą zresztą powracały z każdym kolejnym nagraniem. Trąbka Bakera miała blask, była mocna i jednoznaczna, podobnie, jak blachy perkusji, mocno pokazane, choć pokazane przez producenta nieco z tyłu. Ale i kontrabas dogrywał swoje. Rzecz w tym, że to raczej dość jasne nagranie, w tym sensie, że mało nasycone. A nóżki przysłane do testu przez Marcina Ostapowicza dociążyły go tak, że było plastyczne z jednej strony, ale i otwarte oraz głębokie z drugiej. Wydaje mi się, że chodzi o to, że nóżki te porządkują przekaz. Chociaż zmiany, które wnosząco dźwięku, manifestują się w zmianie barwy i perspektywy, z której oglądamy przedstawienie muzyczne, to u podstaw mają właśnie to – uspokojenie czegoś, co wprawia dźwięk w mikrodrgania, mikrofalowanie, a przez to rozmywa go. Posłuchałem pod tym kątem utworu ˻ 1 ˺ Random Act Of Love z płyty All I Got ALA JARREAU. Owe „zaczepy”, o których mówię, to miejsca w których jeden dźwięk gaśnie, a pojawia się nowy. Miejsce łączenia to moment, w którym przez chwilę mamy jeszcze pogłos poprzedniego, ale i dźwięk bezpośredni następnego. Oczywiste jest, że normalnie tak tego nie odczuwamy, to po prostu kontinuum. Ale gdzieś na niższym poziomie musimy je z sobą w głowie połączyć. Im lepsze łączenie, tym gładszy, tym bardziej wiarygodny dźwięk. I, po prostu, przyjemniejszy, bo mniej męczący. I właśnie coś takiego robią nóżki Immotus, w obydwu wersjach. Daje to efekt „wychodzenia” instrumentów w naszą stronę. W tym sensie, że przekaz robi się namacalny, a nie zdystansowany. Można powiedzieć, że jest bardziej emocjonalny. Nóżki odniesienia są precyzyjniejsze w rysowaniu ataku dźwięku i jego wybrzmieniu, mają też wyższą selektywność. Ale XACT dają coś takiego, że przekaz nabiera masy, jest gęsty wewnętrznie, a przez to bardziej – powtórzę – emocjonalny. Owo „wychodzenie” nie polega na wypchnięciu dźwięku przed kolumny. Tutaj przejawia się on w zintensyfikowaniu wydarzeń na pierwszym planie. Oczywiste jest, że pogłosy, nawet tak subtelne, jak na przepięknej płycie Fragile THOMASA KESSLERA, którą można było kupić w formie płyty Master CD-R, są czytelne i klarowne. To nie są nóżki, które by cokolwiek gasiły. One po prostu nasycają i dogęszczają, a cała reszta pozostaje bez zmian. Jak państwo mogą przeczytać w jednej z kilku recenzji płyt tego berlińskiego muzyka, nagrywa on za pomocą starego pianina Yamahy, z 1975 roku, stojącego w jego sypialni, do którego dokłada efekty już na etapie postprodukcji. Powstaje coś, co nazywa , „FrankenSteinway’em”. To duży, piękny dźwięk o wielu warstwach, mimo że przecież tylko z pianina. Testowane nóżki świetnie to pokazują. To znaczy i masę, i natężenie, i selektywność. Łączą to wszystko w przekaz, który jest zarówno intymny, jak i obszerny. I po prostu bardzo dobry, wręcz wspaniały. | Immotus CL OPIS DŹWIĘKU, który mogliście państwo przeczytać powyżej, dotyczy nóżek Immotus CRX, czyli większych i bardziej zaawansowanych. Niższe, z pojedynczą warstwą odsprzedającą, są bardzo do nich podobne. W tym sensie, że i one gwarantują pełnię i gęstość. Skraje pasma są z nimi mniej rozświetlone i selektywne. Niewiele, ale różnica jest klarowna. Jak gdybyśmy zamienili wzmacniacz tranzystorowy pracujący z tranzystorami bipolarnymi na taki z MOSFET-ami. Przypomina to też trochę przejście na winyl czy lampy. Bo mniejsze różnicowanie dźwięku, w stosunku do wersji CRX, nie wiąże się z jego pogorszeniem. Tak, są różnice i tak, w skali obiektywnej bardziej złożone nóżki są po prostu lepsze. Ale jest też tak, że w wielu systemach to właśnie wersja CL spodoba się bardziej. Czyli tam, gdzie trzeba dociążyć brzmienie, rozbudować niską średnicę, lekko wycofując górę pasma. To wciąż głęboki przekaz, mocny i duży. Może nawet jeszcze nieco większy. Z nóżkami Immotus CL dźwięk będzie skupiony na tym, co przed nami, będzie nas wciągać w swój zaczarowany świat. Tak to widzę. Obydwa typy nóżek są czymś w rodzaju wehikułu, przenoszącego nas do pełnego emocji, gęstego, dającego się niemal „dotknąć” świata dźwięków. A model CL nie robi tego wcale gorzej niż CRX, przynajmniej kiedy mówimy o emocjonalnym odbiorze muzyki. ● ▌ Podsumowanie OBYDWA TYPY NÓŻEK oferowanych przez firmę XACT są przemyślaną ofertą, wypływającą z doświadczeń Marcina Ostapowicza, choć nie tylko, i bazującą na jego systemie referencyjnym. Wspaniałym systemie, dodajmy. Obydwa modele nasycają dźwięk i go dociążają. Otwierają przed nami okno na kolorowy, plastyczny i wielobarwny obraz. Idą z tym dalej niż, zarówno, nóżki odniesienia, jak i nóżki Pro Audio Bono PEEK oraz Franc Audio Accessories 15th Anniversary Ceramic Disc Hybrid. Najbardziej przypominają pod tym względem produkty amerykańskiej firmy Carbide Audio. Przekaz jest z nimi rozdzielczy, szybki i dynamiczny, ale przede wszystkim gęsty. Dlatego też jeśli chcemy dźwięk rozjaśnić i otworzyć, trzeba będzie sięgnąć po inne rozwiązania. Nóżki XACT służą do czegoś innego. A mianowicie do wygładzania, do wyprowadzania z przekazu jego głębi i nasycenia. Do, wreszcie, emocjonalnego, „bebechowego” grania. I tak bym je widział, jak turboładowarkę naszych emocji towarzyszących odsłuchom muzyki. Siadając przed dobrym system audio z obydwoma typami nóżek, o których mówiliśmy, pozwalamy muzyce na to, aby nami owładnęła, zabrała gdzie indziej. Jeśli tego państwo szukacie – macie to na wyciągnięcie ręki w postaci nóżek Immotus. Tanio nie będzie. Ale high end nigdy nie był i nigdy tani nie będzie. Jeśli ktoś tak mówi, to nie wie, o czym rozmawia :) ● Test powstał według wytycznych przyjętych przez Association of International Audiophile Publications, międzynarodowe stowarzyszenie prasy audio dbające o standardy etyczne i zawodowe w naszej branży; HIGH FIDELITY jest jego członkiem-założycielem. Więcej o stowarzyszeniu i tworzących go tytułach → TUTAJ. |
System referencyjny 2024 |
|
˻ 1 ˺ Kolumny: HARBETH M40.1 • → TEST ˻ 2 ˺ Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) ˻ 3 ˺ Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III • → TEST ˻ 4 ˺ Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 • → TEST ˻ 5 ˺ Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710 ˻ 6 ˺ Stolik: FINITE ELEMENTE Master Reference Pagode Edition Mk II więcej → TUTAJ ˻ 7 ˺ Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) • → TEST |
|
Okablowanie Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) • → TESTInterkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy -SILTECH ROYAL SINGLE CROWN • test → TUTAJ Odtwarzacz plików → przedwzmacniacz -SILTECH ROYAL SINGLE CROWN • test → TUTAJ Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ| |
|
Zasilanie Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) • → TESTKabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 • → TEST Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) • → TEST Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) • → TEST Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE • → TEST |
|
Elementy antywibracyjne ⸜ Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)⸜ Stolik: FINITE ELEMENTE Master Reference Pagode Edition Mk II • więcej → TUTAJ ⸜ Platforma antywibracyjna (pod listwą zasilającą AC): Graphite Audio CLASSIC 100 ULTRA • więcej → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (przedwzmacniacz liniowy): Pro Audio Bono PAB CERAMIC 70 UNI-FOOT • test → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (odtwarzacz SACD): Divine Acoustics GALILEO • test → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (podstawki pod kolumny): Pro Audio Bono PAB CERAMIC 60 SN • test → TUTAJ |
|
Analog Przedwzmacniacz gramofonowy: Wkładki gramofonowe:
Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition |
|
Słuchawki Wzmacniacz słuchawkowy: Leben CS-600X • test → TUTAJPlatforma antywibracyjna (pod wzmacniaczem): Kryna PALETTE BOARD PL-TB-Cu-TP • test → TUTAJ Kabel zasilający (wzmacniacz): Acrolink 8N-PC8100 PERFORMANTE NERO EDIZIONE № 1/15 • więcej → TUTAJ Słuchawki:
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity