Interkonekt & kabel głośnikowy & kabel zasilający AC Synergistic Research
Producent: SYNERGISTIC RESEARCH Inc. |
Test
Tekst: Wojciech Pacuła |
No 196 16 sierpnia 2020 |
owa seria FOUNDATION jest jedną z najbardziej przystępnych cenowo propozycji Synergistic Research. Niżej w cenniku jest jeszcze tylko jedna seria – Core. Za, dla przykładu, kable głośnikowe o długości 2,4 m zapłacimy 3190 złotych, podczas gdy za topowe kable Galileo SX trzeba wydać niemal 79 000 złotych. Różnica jest więc ogromna. Synergistic to firma inżynierska, w której największe pieniądze inwestowane są w najdroższe produkty, a później te same opracowania i materiały są modyfikowane tak, aby można je było wprowadzić również w tańszych seriach. Dlatego też nie będziemy się nudzili czytając omówienie firmowych technik i technologii, jakie Amerykanie zastosowali w Foundation. | Foundation Interkonekty i kable głośnikowe serii Foundation to dzieło samego Teda Denneya, szefa projektantów firmy. Jego celem było zaprojektowanie „przystępnych cenowo IC oraz SC o dźwięku, za który inne firmy każą sobie płacić tysiące dolarów” – jak czytamy w materiałach firmowych. Aby się to udało Ted sięgnął po rozwiązania z droższych serii, jak ręczną budowę, czy srebrne przewody o czystości 6N w geometrii Air String. A do tego dochodzą również Matrix Shielding, czyli metoda ekranowania, wzięta bezpośrednio z serii Atmosphere X oraz obróbka Blue Fuse. Matrix Shielding, technika wprowadzona w serii Atmosphere X narodziła się w momencie, kiedy inżynierowie Synergistic pracowali nad poprawą poprzedniego opracowania firmy, ekranowania UEF Shielding. Aby to się udało zastosowali technikę UEF Technology (UEF = Uniform Energy Field). Opracowana oryginalnie dla bezpieczników SR Blue, służy do w zmniejszenia szumów i polega na pokryciu wtyków farbą UEF z dodatkiem grafenu, pomagającą chronić wnętrze przed promieniowaniem RFI i EMI. ⸤ IC | Interkonekt Foundation IC zbudowany jest z czterech osobnych przewodników typu solid-core. To srebrne, monokrystaliczne przewodniki o firmowej nazwie „Silver Air Strings” o czystości 6N (99,9999%); w wersji XLR przewodów jest sześć. W obydwu przypadkach dielektrykiem jest głównie powietrze, jako że przewodniki znajdują się w czymś w rodzaju „rurki”. Całość została zaekranowana srebrną plecionką poddaną obróbce o której producent mówi „Quantum Tunneling”. Wszystkie elementy kabla poddano wygrzewaniu. To proces polegający na ułożeniu się kryształów metalu w taki sposób, aby zmniejszyć „efekt diodowy”, czyli zniekształcenia (szum) powstające przy przeskakiwaniu elektronów między nimi. Firmowa nazwa tego procesu brzmi: Quantum Tunneling. W tym przypadku wygrzewanie polega na poddaniu kabla serii elektrowstrząsów o napięciu 2 mln woltów i bardzo wysokiej częstotliwości. Dzięki temu następuje optymalizacja przewodnictwa w całym torze sygnału, włącznie z wtykami i punktami lutowania. Proces ten wykonuje się na gigantycznej cewce Tesli w fabryce Synergistic Research. Kable zakończone są bardzo dobrymi wtykami o nazwie Silver Teflon SR 20 RCA, które przypominają wtyki Cardasa. Do lutowania używany jest lut o 4% zawartości srebra. ⸤ SC | Kable głośnikowe SC to dwa osobne biegi – jeden dodatni i drugi ujemny. Zbudowane są z szesnastu osobnych przewodników typu solid-core, z czego połowa to srebrne, monokrystaliczne przewodniki o firmowej nazwie „Silver Air Strings” o czystości 6N (99,9999%), a połowa to przewodniki miedziane „Copper Air Strings” o czystości 99,95%. Podobnie, jak w interkonekcie, tak i tutaj dielektrykiem jest przede wszystkim powietrze. Całość została zaekranowana srebrną plecionką poddaną obróbce „Quantum Tunneling”. Kable zakończone są świetnymi, mocno trzymającymi się gniazda, wtykami BFA (bananami) o firmowej nazwie SR BoFa, lutowanymi do przewodników ręcznie za pomocą lutu o 4% zawartości srebra. Przed zapakowaniem kable są wygrzewane przez pięć dni w dwustopniowym procesie. Wykonanie pary kabli zajmuje wykwalifikowanemu pracownikowi dwie godziny. ⸤ AC | Kabel zasilający AC z serii Foundation oferowany jest w dwóch wersjach – z przewodnikami o średnicy 10AWG (ø = 2,588 mm) oraz 12AWG (ø = 2,050 mm). Pierwszy nosi pełną nazwę Foundation 10AWG HC AC, a drugi Foundation 12AWG HC AC. Testowaliśmy ten pierwszy. Na stronie firmowej producenta czytamy, że przygotowanie tego kabla rozpoczyna się od „kondycjonowania” jego wtyków w technice UEF Orange, czyli stosowanej w najwyższej serii bezpieczników tej firmy. Obydwa wtyki są brandowane przez Synergistic Research i noszą nazwę C07 Pure Copper oraz IEC G07 Gold. W jego budowie wykorzystano trzy wiązki z czystej miedzi w kombinacji z dwoma wiązkami z czystego srebra (99,9995%). ⸤ Made in USA | Wszystkie produkty tej firmy wykonywane są ręcznie w jej głównej siedzibie w Irvine, mieście należącym do obszaru metropolitalnego Los Angeles. Wiele korporacji związanych z wysokimi technologiami, w tym z półprzewodnikami, ma tam swoje główne kwatery. Swoja dzisiejszą nazwę miasto otrzymało dopiero w 1914 roku. Wszystkie kable z serii Foundation są traktowane niemal tak samo, jak najdroższe produkty tej firmy. Ważny jest dobór przewodników i dielektryków, ale jeszcze bardziej ich geometria. Najwięcej czasu i energii firma poświęca jednak „uszlachetnieniu” materiałów, wykorzystując do tego wynalazek Tesli i nowoczesne materiały, takie jak grafen. Może to i jest niedroga seria, ale potraktowano ją tak, jakby należała do topowego high-endu. | ODSŁUCH JAK SŁUCHALIŚMY | Kable testowane były w systemie referencyjnym „High Fidelity” i porównywane do naszej referencji absolutnej, to jest kabli Siltech Triple Crown. Jako punkt odniesienia posłużyły też kable NOS Western Electric (głośnikowy) oraz Bleden (interkonekt). Dodatkowo skorzystałem tez z kabla Acrolink 8N-PC8100 Performante Nero Edizione. Test polegał na odsłuchu i porównaniach A/B/A ze znanymi A i B. Odsłuch zacząłem od najważniejszego kabla w całym systemie, ponieważ to od niego zaczyna się ścieżka audio, to jest od kabla zasilającego. Choć to wersja wysokoprądowa, zastosowałem ją w odtwarzaczu SACD Ayon Audio CD-35 HF Edition. Drugim był interkonekt i na końcu kabel głośnikowy. Słuchałem zarówno poszczególnych kabli, jak i ich kumulatywnego wpływu na dźwięk. | PŁYTY UŻYTE W ODSŁUCHU (wybór) ⸤ The Art of Fugue by J.S. Bach, wyk. Charles Krigbaum, Red Rose Music RRM 5, SACD (2001) | Foundation AC Kabel zasilający Foundation AC proponuje wizję dźwięku opartą na ładnym, mięsistym basie i gładkiej, słodkiej górze. balans tonalny, przynajmniej w porównaniu z obydwoma kablami odniesienia, jest tu ustawiony niżej, przez co uwaga skupia się bardziej na środku pasma i na dole. To przy tym niesamowicie gładkie i ładne granie. Zarówno blachy z Billie Jean na płycie Thriller Michaela Jacksona, jak i zagrane zaraz potem Dizzy Moods z płyty Charliego Mingusa, miały bardzo ładnie prowadzone barwy. Nie ma w tym graniu żadnej agresji, ani „naporu”, jest raczej relaks i „easygoing”. |
To chyba najważniejsza rzecz dotycząca tego kabla, może poza sposobem organizacji przestrzeni. Nasza uwaga skupia się na tym, co przed nami, bo tam dzieje się najwięcej. A dzieje się sporo – przekaz z amerykańskim kablem zasilającym jest gęsty i ma wiele odcieni. Skupia się przy tym na dźwięku bezpośrednim, pogłosy i wybrzmienia są więc na drugim planie. Wszystko tam jest, co usłyszałem zarówno z Black Magic Woman z płyty Patricii Barber, jak i zaraz potem z niebywale przestrzennej płyty Priyi Darshini pt. Periphery. | Nasze płyty ⸤ Priya Darshini Chesky Records JD446 | Master CD-R (2020) Wydany 15 maja tego roku album Periphery jest muzyczną mieszanką stylów, gatunków i kultur. Powstał przy współudziale światowej sławy wiolonczelisty Dave’a Eggara, weterana cymbałów Maxa ZT, słynnego perkusisty i ekologa Chucka Palmera oraz perkusisty zespołu Living Color – Willa Calhouna. Połączono na nim elementy tradycyjnej muzyki indyjskiej i improwizacji z amerykańską muzyką ludową i popową. Płyta Periphery została nagrana w typowy dla Chesky Records sposób, to jest z mnóstwem powietrza i pogłosów, a więc bez dokładnej definicji źródeł dźwięku. Wydawca mówi o tej metodzie „nowy sposób nagrania”, a chodzi o rejestrację wszystkich muzyków razem, na 100%, bez dogrywek i edycji, przy wykorzystaniu wszechkierunkowych mikrofonów. Trzeba jej słuchać głośno, żeby to docenić – a otrzymamy wówczas nieprawdopodobną dynamikę i naturalność. Mocno słychać też będzie szum – szum powietrza w dużej sali nagrań. Dostaniemy również bardzo dobre, nasycone barwy. Płyta została wydana tylko w formie plików AIFF – do wyboru są 44,1/16, 24/96 i 24/192. Dzięki uprzejmości szefa nagrań otrzymałem jednak dysk Master CD-R wypaloną w studiu nagraniowym firmy prosto z plików źródłowych. Płytka jest podpisana przez artystkę :) ♦ chesky.com Z Barber świetnie wyszło to, o czym mówiłem na początku – dobra organizacja dźwięku i jego ułożenie na scenie. To dlatego dźwięk tamburyno, który jest miejscami lekko przesterowany, został pokazany w przyjemny i gładki sposób. Dlatego też nieco podkreślone głoski syczące w głosie artystki zostały uładzone. Słychać było, jak ta płyta została nagrana, ale nie było to podkreślane, a lekko wygładzone. | Foundation IC Interkonekt powtarza większość cech kabla zasilającego. Wpięcie ich razem w system nie powoduje jednak „przewalenia” żadnej c cech o których pisałem. Nie jest więc jeszcze cieplej, nie jest jeszcze bardziej gładko i nie jest jeszcze bardziej mięsiście. Wszystko to w tym dźwięku znajdziemy, ale nie „więcej”, a „głębiej”. Tak, jakby te cechy w systemie w którym są dwa kable Synergistic Research były wzmacniane w głąb, a nie w górę. Interkonekt nie jest zresztą klonem kabla zasilającego. Mają wspólne elementy brzmienia, jak gładkość, niski i mięsisty bas, jak lekkie zaokrąglenie góry, ale nie są takie same. Interkonekt buduje większe źródła pozorne i pokazuje dźwięk nieco bliżej nas. To wciąż skupienie się na muzyce, ale z interkonektem i kablem zasilającym w systemie dopełnione bliższą pespektywa i mocniejszymi pogłosami. Wspomniana Priya Darshini został nagrana w klasyczny dla wydawnictwa Chesky Records sposób, to jest z dystansu, z dużą ilością odbić. Interkonekt Foundation IC pokazał to bardzo ładnie, ściśle wypełniając przestrzeń między głośnikami dźwiękiem. Jeśli miałbym więc wskazać na jakąś konkretną cechę tego kabla, to byłaby to umiejętność oddania energii instrumentów i wokali przy zachowaniu gładkiego, przyjemnego dźwięku. Nawet mocna kompresja płyty Jacksona temu nie przeszkodziła. To interkonekt, który bardzo dobrze przekazuje energię nagrania. Gra mięsistym, dobrym basem, ale też jest wybaczający dla nagrań, z jednej strony dobrze je różnicuje, a z drugiej jakby „odpuszczał” słabszym realizacjom. | Foundation SC Kabel głośnikowy stawia kropkę nad ‘i’ tego systemu. Ale to chyba jasne, ostatecznie wszystkie jego składowe zbudowane są przy wykorzystaniu tych samych technik i z tych samych materiałów. Tak więc komplet okablowania jest tym, co powinniśmy u siebie posłuchać, żeby zobaczyć, o co tak naprawdę chodziło producentowi i co tak naprawdę te kable potrafią. Mimo podobieństw kabel głośnikowy gra w nieco inny sposób. Jest najbardziej konturowy ze wszystkich trzech. To znaczy mocniej pokazuje wysoką górę i niski dół. Wciąż mamy do czynienia z płynnym i ładnym dźwiękiem, ale teraz dostajemy więcej informacji o tym, co dzieje się na skrajach pasma. A dzieje się sporo – to system okablowania, który dużo pokazuje z nagrania, niczego nie ukrywa. A mimo to jest też wybaczający – patrz interkonekt. Kabel głośnikowy Foundation dodaje do grania jeszcze więcej energii. Interkonekt i kabel zasilający były pod tym względem bardziej oszczędne. Ciekawe jest to, że mimo wyraźnego dźwięku kabel głośnikowy niczego nie przerysowuje, nie przesadza. Nawet jeśli mamy tak bezpośredni dźwięk, tak blisko nagrany jak w niektórych partach płyty Patricii Barber i jak dęciaki na płycie Mingusa. Na tej ostatniej świetnie pokazana została różnica pomiędzy niemal monofoniczną sekcją rytmiczną z fortepianem i rozłożonymi po bokach instrumentami dętymi. Jeszcze lepiej tę umiejętność umieszczania dźwięków we właściwym miejscu przestrzeni pokazała płyta Periphery. Puszczona dość głośno pokazała powietrze między wykonawcami (dosłownie), a także ich miejsce w pomieszczeniu, w którym materiał został zarejestrowany. To było dobre, mocne, gęste, przyjemne granie. | Podsumowanie System okablowania Synergistic Research z serii Foundation to odtrutka na wszechobecne „hi-fi”. W tym sensie, że niczego nie udowadnia i niczego nie narzuca. Jego dźwięk jest absolutnie gładki i nieprawdopodobnie przyjemny. Wysoka góra jest w nim wygładzona, a w interkonekcie i kablu zasilającym wręcz nieco wycofana. Ale z korzyścią dla całości, bo znacznie lepiej słychać przez to niski bas i lepiej ukazywana jest plastyka nagrań. Amerykańskie kable nie wykluczają żadnych nagrań. Wprawdzie te lepiej zrealizowane i wyprodukowane zagrają lepiej, ale te słabsze, byle z dobrą muzyką, nie zostaną wykopane z imprezy. Dzieje się tak dzięki zaokrągleniu ataku i lekkim ociepleniu środka, głównie przez pogłębienie jego niskiego zakresu. Dodaje to zresztą nagraniom głębi – a w głębi najlepszy jest tu kabel głośnikowy. To kable do długich odsłuchów, dla przyjemności, dla zabawy. Czyli dla tego, o czym większość audiofilów dawno zapomniała – czas sobie to odświeżyć! RED Fingerprint. ■ Dystrybucja w Polsce ul. Romanowska 55E | 91-174 Łódź os. Zielony Romanów | pasaż handlowy, lok. 7 POLSKA audiofast.pl |
System referencyjny 2020 |
|
|1| Kolumny: HARBETH M40.1 |TEST| |2| Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) |3| Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III |TEST| |4| Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST| |5| Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710 |6| Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS| |7| Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST| |
|
Okablowanie Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|Interkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST| Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ| |
|
Zasilanie Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST| Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST| Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST| Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST| Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST| Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST| Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST| |
|
Elementy antywibracyjne Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS| Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST| Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ| Nóżki pod testowanymi urządzeniami: |
|
Analog Przedwzmacniacz gramofonowy: Wkładki gramofonowe:
Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition Mata:
|
|
Słuchawki Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|Słuchawki:
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity