pl | en

ROZMOWA | Seria „The Editors” |27|

MARC PHILLIPS | „THE OCCASIONAL MAGAZINE”

Stanowisko: REDAKTOR PROWADZĄCY | Managing Editor
Tytuł: „The Occasional”
Wydawca: „Part-Time Audiophile”

Rodzaj wydawnictwa: MAGAZYN INTERNETOWY PDF
Częstotliwość ukazywania się: KWARTALNIK
Rok założenia: 2017

Kontakt: Marc@parttimeaudiophile.com

parttimeaudiophile.com/the-occasional-magazine-home

UNITED STATES OF AMERICA


THE EDITORS to cykl wywiadów z redaktorami pism audio z całego świata – zarówno pism drukowanych, jak i magazynów oraz portali internetowych. Wystartował 1 stycznia 2012 roku i do tej pory ukazało się 26 zapisów rozmów – poniższy będzie 27. Naszym celem jest przybliżenie czytelnikom sylwetek ludzi, którzy zwykle chowają się za recenzowanymi urządzeniami. To „WHO IS WHO?” specjalistycznej prasy audio.

Markiem wpadliśmy na siebie w czasie wystawy High End 2019 w Monachium, w pokoju przeznaczonym dla prasy. Pił kawę ze swoim redakcyjnym kolegą, Panagiotisem Karavitisem, i od słowa do słowa okazało się, że się znamy, chociaż tylko wirtualnie. Nie mogłem przepuścić takiej okazji i po powrocie do Polski napisałem do obydwu gentelmanów z prośbą o dołączenie do grupy redaktorów o których życiu i pracy piszemy.

Zaczynamy od MARCA PHILLIPSA, redaktora prowadzącego „The Occasional Magazine”, kwartalnika ukazującego się w formie PDF. To rzadka forma wydawania pism w internecie – wcześniej spotkaliśmy się z nią przy okazji wywiadu z Jeffem Dorgayem, redaktorem naczelnym magazynu „TONEAudio”. „The Occasional Magazine” jest dodatkiem do „Part-Time Audiophile”. Będzie to 27. spotkanie w ramach cyklu „The Editors”.

WOJCIECH PACUŁA: Na początek powiedz proszę parę słów o sobie.
MARC PHILLIPS: Nazywam się Marc Phillips i jestem redaktorem zarządzającym („Managing Editor”) „The Occasional”, ukazującego się kwartalnie „magazynu” PDF, części „Part-Time Audiophile”. Piszę niemal przez całe swoje życie i mam nawet studia z literatury. Droga związana z moją pasją – pisaniem o audio high-end – rozpoczęła się, kiedy w 1998 roku zacząłem prowadzić kolumnę pt. „The Vinyl Anachronist”, dotyczącą winylu, publikowaną przez nowojorski, undergroundowy magazyn „Perfect Sound Forever” (tak, po 21 latach wciąż prowadzę tę, ukazującą się co dwa miesiące, kolumnę).

Pisałem dla wielu magazynów: „Ultimate Audio”, „TONEAudio”, „AudioENZ”, „Positive Feedback” i „Part-Time Audiophile”. W latach 2011-2018, wraz z Colleen Cardas, prowadziłem firmę Colleen Cardas Imports, będącą amerykańskim dystrybutorem firm Unison Research, Opera, Pureaudio, Brigadiers Audio, Les Davis Audio, Axisvoicebox, REDGUM Audio oraz The Wand. Mieszkamy z Colleen na obrzeżach Rochester w stanie Nowy Jork, wraz z miniaturowym sznaucerem Lucy (Colleen Cardas przez dwadzieścia lat była dyrektorem firmy Cardas Audio i pomogła ojcu, George’owi Cardasowi, w jej rozwoju i ekspansji – red.).

„The Occasional Magazine” jest magazynem, portalem, czy jeszcze czymś innym – jak go mógłbyś określić?
Czymś w rodzaju organizacji zwierzchniej jest dla nas strona internetowa „Part-Time Audiophile”. Z kolei „The Occasional” jest, ukazującym się kwartalnie, w postaci PDF, magazynem – wygląda on jak magazyn drukowany, z przepięknymi zdjęciami w wysokiej rozdzielczości. Składany jest przez profesjonalną dyrektor artystyczną – Denise Herninko – która jest po prostu niesamowita. Nasze cele są odmienne od tego, co robi „Part-Time Audiophile” – nie chcemy być magazynem audio, a magazynem, który mówi o stylu życia i rzeczach, które audiofile kochają: zegarkach, winie, cygarach, muzyce i nie tylko.

Kto wymyślił „The Occasional”?
„The Occasional” jest dzieckiem mojego poprzednika, Rafe’a Arnotta, który odszedł kilka lat temu z „Part-Time Audiophile”, po czterech wydaniach. Jego następca, John Stancavage, niestety odszedł od nas zanim tak naprawdę przejął magazyn, tak więc „The Occasional” tkwił w zawieszeniu przez rok. Zająłem się nim na jesieni zeszłego roku – Scot Hull, wydawca PTA, cierpliwie czekał na to, aż przejdę fazę „dystrybucyjną” i wrócę do tego, co naprawdę kocham, czyli do pisania.

Jakie są mocne strony pism internetowych, a jakie słabe?
Mocną stroną jest możliwość dotarcia do znacznie szerszej grupy czytelników niż w przypadku pism drukowanych. Ich słabością jest to, że pytamy: „kim są ci piszący?” I jeszcze: „dlaczego konsumenci mają im wierzyć tylko dlatego, że prowadzą stronę internetową?” Wierzcie przede wszystkim swoim uszom, a nie recenzentom.

A co z pismami drukowanymi?
Dla mnie ich mocną stroną jest ich fizyczność – wciąż preferuję fizyczne formaty. Słabością jest zbyt wysoki koszt przygotowania takiego pisma.

Jakie magazyny audio czytasz?
Zacząłem w 1985 roku od lektury „Stereophile’a”, ale w ostatnich kilku latach rzadko do niego wracam. Byłem wielkim fanem „Part-Time Audiophile,”, zanim jeszcze stałem się oficjalnie jego częścią. Lubię także „Positive Feedback”.

Masz jakieś inne hobby, czy audio pochłania cię całkowicie?
Moim drugim hobby, z którego jestem znany, to cygara. Przez wiele lat prowadziłem w PTA kolumnę „The Smoking Jacket”.

Co znalazłoby się w twoim „systemie marzeń”?
Moim systemem marzeń byłby taki, z którym nie słuchałbym więcej z notesem w ręce („listen with a clipboard”), jak określam słuchanie krytyczne, bez zahipnotyzowania muzyką. Wyobrażam sobie swój finalny system z winylem w roli głównej, na którym mógłbym cichutko słuchać swoich płyt LP przez resztę swojego życia, nie potrzebując niczego „więcej”. Wiele razy się do tego zbliżyłem, ostatnio z kolumnami The Ravens firmy Fern&Roby napędzanymi elektroniką Linear Tube Audio.

Co jest najważniejszym komponentem systemu?
Wierzę mocno w to, że – pozostawiając na boku pomieszczenie i uszy – najważniejszym elementem systemu audio jest źródło sygnału, zgodnie z zasadą garbage in, garbage out. Świetny gramofon z parą niedrogich kolumn brzmi zazwyczaj lepiej niż niedrogi gramofon ze świetnymi kolumnami.

Jeśli miałbyś wybierać źródło sygnału, to byłoby ono cyfrowe, czy analogowe? A jeśli cyfrowe, to płyty SACD/CD czy pliki?
Jestem zadeklarowanym fanem winylu. Ale słucham również płyt CD, ponieważ mam ich dużą kolekcję. W ostatnich paru latach przyglądam się również streamowaniu i teraz jestem uzależniony od kombinacji Qobuz/Roon.

A jeśli łączysz wzmacniacz i kolumny, to według klucza niska moc/wysoka skuteczność, czy odwrotnie?
Robiłem i tak, i tak, ale skłaniałbym się ku wzmacniaczom lampowych o niskiej mocy i kolumnom o wysokiej skuteczności. Miałem kiedyś 2-watowy wzmacniacz Yamamoto Sound Craft A-08 45 i do dzisiaj mi go brak.

Jak myślisz – aktywne kolumny staną się głównym nurtem w audio?
Raczej nie. To po prostu kolejna możliwość dana audiofilom – niektórzy polubią ją za wygodę, inni wciąż będą chcieli eksperymentować ze wzmacniaczami. Ponieważ jednak ciążymy w high-endowym audio ku urządzeniom typu lifestyle, wyeliminowanie jednej paczki może być pożądanym kierunkiem.

Czy jest jakaś nowa technologia, która zwróciła twoją uwagę?
Jeśli chodzi o audio, to jestem staroświecki – przede wszystkim LP. Ostatnio zacząłem jednak streamować przy pomocy Qobuz i Roona, co dało mi wreszcie dźwięk, do którego nie mam zastrzeżeń.

Co myślisz na temat korekcji akustyki pomieszczenia bazującej na układach DSP – czy to rozwiązanie dla świata audiofilskiego?
Nie miałem zbyt wielu okazji korzystać z urządzeń bazujących na korekcji DSP, ale byłem przyjemnie zaskoczony rezultatami. Jako były wystawca powiem, że to był dla mnie w przeszłości ratunek w przypadku niektórych trudnych pokoi hotelowych. Nie używałem ich w kontekście recenzji, ani w moim systemie domowym, ale to nie znaczy, że bym tego nie chciał. Jestem zainteresowany tym tematem i będę się starał do niego w przyszłości wrócić.

Powiedz nam, proszę, o dziesięciu albumach audio, które czytelnicy „High Fidelity” powinni kupić.
Jeśli chodzi o muzykę jestem bardzo eklektyczny – mogę recenzować muzykę z dowolnego gatunku. Kiedy ktoś mnie pyta o moją ulubioną muzykę staram się z tego jakoś wymiksować, ponieważ zbyt wiele czasu spędzam słuchając wszystkiego.

Dorastałem słuchając klasycznego rocka (The Beatles, The Who, Rolling Stones, Led Zeppelin, Pink Floyd), ale kiedy w 1980 roku poszedłem do koledżu zanurzyłem się całkowicie w muzyce New Wave i punk. Kiedy skończyłem koledż słuchałem mnóstwo jazzu i muzyki klasycznej. Mówię zazwyczaj, że lubię wszystko poza metalem, country i rapem, ale ostatnimi czasy pokochałem takich wykonawców, jak Tool, System of a Down, Lucinda Williams, Emmylou Harris, Gram Parsons, Public Enemy, OutKast itd.

Ponieważ mnie jednak przycisnąłeś, wymienię kilka albumów, które mógłbym szczególnie polecić:

  • Sonny Rollins, Way Out West
To najlepiej brzmiąca płyta LP, jaką mam i jedno z najlepszych trio jazzowych w historii.

  • Dean Martin, Dream with Dean - A to dlatego, że Dean Martin jest tuż przed tobą!
  • London Proms Symphony Orchestra, Clair de Lune - Ten album RCA Living Stereo jest pełen przepięknej muzyki – od początku do końca.
  • Dead Can Dance, Into the Labyrinth - Niewiarygodnie hipnotyczna, piękna muzyka.
  • Louis Armstrong & Duke Ellington, Recording Together for the First Time - Magiczny moment zaklęty w czasie.
  • Nina Simone, Little Girl Blue - Najlepsza rzecz, jakiej słuchałem w ostatnich dwóch latach.

  • Tsuyoshi Yamamoto Trio, Midnight Sugar - Wszystko, co słyszeliście o oryginalnych wydaniach płyt Three Blind Mice jest prawdą.
  • Sera una noche - To płyta MA Recording z muzyką folkową z Argentyny o nieprawdopodobnie ciepłym i realistycznym dźwięku.
  • Tinariwen, Elwan - Zanurzona w polityce muzyka z Sahary zmiksowana z bluesem z delty Missisipi, która rozwali twój mózg.
  • Wszystko z 2L Recordings. Ta norweska wytwórnia jest w czołówce, zarówno jeśli chodzi o techniki nagraniowe, jak i interesującą, wymagającą muzykę.

Dziękuję i do zobaczenia!
Do zobaczenia!


W cyklu „THE EDITORS” ukazały się:

  • KARI NEVALAINEN  | „INNER”, Finlandia, redaktor naczelny
  • JOHN E. JOHNSON, Jr., Ph.D. | „Secrets of Home Theater and High Fidelity” , USA, redaktor naczelny
  • YOSUKE ASADA, „Net Audio” | „Analog” Japonia, redaktor naczelny
  • DANIEL BREZINA | Hi-Fi Voice.com, Czechy, redaktor naczelny
  • EDGAR KRAMER | „Audio Esoterica”, Australia, redaktor naczelny
  • MICHAEL LAVORGNA | „AudioStream”, USA, redaktor naczelny
  • MICHAEL LANG | „Stereo”, Niemcy, managing editor,
  • SRIDHAR VOOTLA | Hifitoday.com,, Indie, redaktor naczelny
  • STUART SMITH | HIFIPIG.com, Francja, redaktor naczelny
  • SCOT HULL | Part-TimeAudiophile.com, USA, redaktor naczelny/wydawca
  • JOHN MARKS | „Stereophile”, USA, Senior Contributing Editor and Columnist
  • ART DUDLEY | „Stereophile”, USA, editor-at-large
  • HELMUT HACK | „Image Hi-Fi”, Niemcy, managing editor
  • CHRIS CONNAKER | ComputerAudiophile.com, USA, redaktor naczelny/założyciel
  • DIRK SOMMER | HiFiStatement.net, Niemcy, redaktor naczelny
  • MARJA & HENK | 6moons.com, Szwajcaria, dziennikarze
  • MATEJ ISAK | „Mono & Stereo”, Słowenia/Austria, redaktor naczelny/właściciel
  • DR. DAVID W. ROBINSON | „Positive Feedback Online", USA, redaktor naczelny/współwłaściciel, czytaj TUTAJ
  • JEFF DORGAY | „TONEAudio”, USA, wydawca, czytaj TUTAJ
  • CAI BROCKMANN | „FIDELITY”, Niemcy, redaktor naczelny, czytaj TUTAJ
  • STEVEN R. ROCHLIN | „EnjoyTheMusic.com”, USA, redaktor naczelny, czytaj TUTAJ
  • STEPHEN MEJIAS | „Stereophile”, USA, redaktor-asystent, czytaj TUTAJ
  • MARTIN COLLOMS | „HIFICRITIC”, Wielka Brytania, wydawca, redaktor, czytaj TUTAJ
  • KEN KESSLER | „Hi-Fi News & Record Review”, Wielka Brytania, senior contributing editor, czytaj TUTAJ
  • MICHAEL FREMER | „Stereophile”, USA, senior contributing editor, czytaj TUTAJ
  • SRAJAN EBAEN | 6moons.com, Szwajcaria, redaktor naczelny/właściciel

  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl