FELIETON
VINTAGE AUDIO VI
Kolumny vintage to specjalność melomanów z dalekiego Wschodu. Okazuje się, że dobrze napędzone potrafią zagrać tak, jak żadna współczesna konstrukcja. |

![]() |
![]() |
![]() Jakość dźwięków odtwarzanych przez kolumny głośnikowe, zależy od bardzo wielu czynników: ilości i parametrów technicznych głośników, konstrukcji i wielkości pudła rezonansowego, jakości i sposobu połączenia podzespołów tworzących zwrotnicę. Dzisiaj wiemy też, że na pracę kolumn głośnikowym duży wpływ mają akcesoria antywibracyjne, na których kolumny ustawiamy, właściwy dobór kolumn do danego pomieszczenia odsłuchowego i dobra adaptacja akustyczna tego pomieszczenia. Poszczególne firmy elektroniczne opracowywały wiele typów kolumn pasywnych i aktywnych. To konkurencji tych firm w latach 70. i 80. XX w. zawdzięczamy największe osiągnięcia w dziedzinie reprodukcji dźwięku. Każda z nich chciała bowiem stworzyć coś niepowtarzalnego. Często środki zainwestowane w projektowanie niewielkich kolumn (monitorów, dwudrożnych podłogówek) były bardzo duże, a ceny tych kolumn – niewysokie. Czy oznacza to, że firmy elektroniczne stosowały ceny dumpingowe? Nie, po prostu produkowały dziesiątki tysięcy tych kolumn, a więc miały niskie koszty przeciętne. ![]() Często też, osiągając wysokie zyski w innych dziedzinach, mogły pozwolić sobie na promowanie pozostałych produktów. Niejednokrotnie także kolumny były częścią zestawów stereofonicznych (słynne wieże), a więc ich cena była ukryta w cenie całego zestawu. Może dlatego dzisiaj, jak trafiamy na jakieś unikatowe kolumny, nie możemy nieraz wyjść z podziwu jak bardzo skomplikowana budowa w jednym przypadku i niezwykle prosta w innym mogła tworzyć niepowtarzalne brzmienie. Kolumny dzielą się na zamknięte (kompaktowe) i otwarte. W kolumnach kompaktowych powietrze zamknięte w obudowie, tworzy „poduszkę” tłumiącą drgania membrany. Natomiast w kolumnach otwartych (bas-refleks, tubowych, labiryntowych, czyli z tzw. linią transmisyjną) kształtuje się odpowiedni do parametrów głośnika niskotonowego ruch powietrza w obudowie, wspomagający działanie jego membrany. |
![]() Najczęściej spotykane są kolumny trójdrożne, w których zastosowano głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy oraz kolumny dwudrożne, w których pracują głośniki nisko-średniotonowe i wysokotonowe. Rzadko spotykane są kolumny, gdzie zastosowano tylko głośniki szerokopasmowe. ![]() Warto tu wspomnieć o parametrach kolumn i o tym, jak je interpretować. Ludzkie ucho rejestruje dźwięki w zakresie częstotliwości 20-18000 Hz. Na kolumnach oznacza się pasmo przenoszenia zestawu, jego moc znamionową, czyli moc, którą dany zestaw może być obciążony, moc muzyczną, czyli maksymalną moc chwilową, impedancję – najczęściej jest to 4 lub 8 Ω – oraz efektywność, mówiącą o tym, jak głośno grają poszczególne kolumny przy tym samym poziomie głośności ustawionej we wzmacniaczu. ![]() W tym miejscu należy powiedzieć, że moc kolumn i wzmacniacza nie są najważniejsze. Podstawowe znaczenie ma staranny dobór parametrów poszczególnych składowych zestawu stereofonicznego. Na przykład moc znamionowa wzmacniacza powinna być trzykrotnie mniejsza od mocy kolumn. Pisząc o starannym dobraniu parametrów zestawu, mam na myśli, odsłuchanie kilku par kolumn z jednym wzmacniaczem, ponieważ jak wykazuje nasze doświadczenie, nie każde kolumny „chcą grać” z danym urządzeniem. ![]() O AUTORCE Olga Nowińska należy do teamu NOMOS tworzącego zestawy Audio Vintage. ![]() DOŁĄCZ DO NAS NA TWITTERZE: UNIKATOWE ZDJĘCIA, SZYBKIE INFORMACJE, POWIADOMIENIA O NOWOŚCIACH!!! ![]() ![]() |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity