Kabel głośnikowy
Vermöuth Audio
Producent: Vermöuth Audio |
ak się wydaje, każdy w Polsce wie, że w Europie mamy dwa państwa, których flagi składają się z dwóch, poziomo ułożonych pasów w kolorach białym i czerwonym. Chodzi oczywiście o Księstwo Monako oraz Rzeczpospolitą Polską. W Monako na górze jest bas koloru czerwonego, a w Polsce koloru białego. Założę się jednak, że niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że jest państwo, które heraldycznie jest nam jeszcze bliższe: Indonezja. Liczy ono 237 600 000 mieszkańców (4. miejsce na świecie, w samej Dżakarcie, jego stolicy, mieszka 8,4 miliona) i rozpościera się na 17 508 wyspach Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii, z których 6000 jest niezamieszkanych. Choć niepodległość (od Holandii) zyskało dopiero w 1945 roku, to odwołuje się do średniowiecznego cesarstwa Madjapahit. Mimo to, wyprodukowane tam urządzenia audio trafiają do Europy niesłychanie rzadko. Podobnie, jak z Indii, państwa o jeszcze większej liczbie ludności. W Azji, jestem pewien, można je spotkać znacznie częściej i zapewne znane są tam konkretne marki. U nas jednak – nic, pustka. Mam więc nadzieję, że przeprowadzony przeze mnie w lutym tego roku test interkonektu Black Course oraz kabla głośnikowego Red Velvet indonezyjskiej firmy Vermöuth Audio choć na chwilę te ciemności rozświetlił. Aby nie był jedynie meteorytem, który spada i się spala, umówiliśmy z Hendrym, jej właśc icielem i konstruktorem, że kiedy tylko gotowe będą jego topowe kable, przyśle je do Polski. Dzięki temu „High Fidelity” jest jednym z pierwszych pism na świecie, a na pewno pierwszym w Europie i Amerykach, które może się im przyjrzeć. Testowanie kabli tej firmy jest naprawdę przyjemnie. Inaczej niż w przypadku dużej części niewielkich, jedno lub kilkuosobowych producentów okablowania, jej wyroby są wykonane perfekcyjnie i naprawdę świetnie wyglądają; nic nie pozostawiono przypadkowi. Myślę, że nawet największe firmy „kablarskie” mogłyby się co nieco pod tym względem nauczyć (myślę również o jakości łączeń i trwałości). Kabel wykończony jest klasyczną siateczką, jednak w tym przypadku o wyższej wytrzymałości niż zazwyczaj stosowane. Zakończenia kabli są znakomite: to wtyki bananowe własnej produkcji, z miedzi tellurycznej pokrytej bezpośrednio rodem. Ich obudowy to plecionka włókna węglowego. Kable są w nich zaciskane, a nie lutowane. Nagrania użyte w teście (wybór)
Testy produktów audio to nieustające porównania: dźwięku systemu do dźwięku na żywo, danego produktu do innego. Nie ma innej możliwości, aby określić zmiany, jakie dany produkt wnosi do sygnału i jak manifestują się one w przekazie. Jeśli uważacie inaczej, to współczuję, nie wiecie, co tracicie i gdzie można dojść mając za przewodnika swój słuch. Żyjemy jednak w wolnym kraju i każdy może iść swoją drogą. Ja również. Testy kabli wyglądają dokładnie tak samo, jak testy innych produktów: wzmacniaczy, kolumn, gramofonów, odtwarzaczy plików, słuchawek. Porównuje się je do kabli będących częścią systemu odniesienia, tj. kabli referencyjnych. „Referencja” w tym przypadku powinna nosić znamiona obydwu tego słowa znaczeń: punktu odniesienia (czyli referencji lokalnej, względnej) oraz możliwie najlepszego punktu odniesienia (referencji ogólnej, bezwzględnej). |
Każdorazowe porównanie dowolnego kabla, szczególnie z niskiego lub średniego przedziału cenowego, do tak wyrafinowanego narzędzia jest więc dla mnie wyzwaniem. Już na starcie pretendent jest skreślony, bo jest o wiele gorszy. A jednak: bazując na dwudziestoletnim doświadczeniu z pracy z systemami profesjonalnymi i konsumenckimi mogę powiedzieć, że nie ma innej drogi prowadzącej do prawdy. Musimy porównywać, a punkt odniesienia powinien być możliwie najlepszy – im lepszy, tym to porównanie jest bardziej wiarygodne, a wyniki dokładniejsze. Żeby to miało jednak sens dla czytających test muszą oni wiedzieć, jak wygląda metodologia. Przede wszystkim trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że opisywane różnice są różnicami bezwzględnymi, a nie porównaniem do innych kabli za te pieniądze, a tym bardziej tańszych. Inaczej trzeba więc taki tekst interpretować: to nie jest laurka wystawiana producentowi i dystrybutorowi, a opis „z natury”. A do recenzenta należy nie tylko opis, ale i jego interpretacja oraz ocena. Zilustrowanie tego, co wyżej napisałem jest z kablem Vermöuth banalnie łatwe. W systemie odniesienia wzmacniacz mocy Soulution 710 z kolumnami Harbeth M40.1 łączy wspomniana Tara Labs, spoczywająca na całej swojej długości na podstawkach Acoustic Revive RCI-4H. Dokładnie w to samo miejsce wpiąłem kabel Hendry’ego. Przy wszystkich tych różnicach indonezyjski kabel wykazał się jednak klasą. Jego brzmienie jest zrelaksowane, plastyczne i płynne. Przekaz wydaje się dość miękki, a przez to nie tak „obecny”, jak z kablem odniesienia. Wydaje się przy tym, że to wszystko jest pod kontrolą: nie było zbyt miękko, nie uważam też, żeby dźwięk był wycofany za bardzo.
To estetyka, którą rozumiem i którą lubię, bo świetnie wpisuje się w potrzeby systemów z przedziału do jakiś 15 000 – 20 000 zł za element. To dość wrażliwy zakres cenowy, ponieważ z jednej strony dźwięk jest już rozdzielczy i selektywny, ale wciąż nie do końca przekłada się to na rysowanie brył, faktur na nich. Dlatego dość łatwo przesadzić w ukazywaniu ataku dźwięku, który zamiast to umożliwiać, zmienia się w irytującą przypadłość, nawet jazgotliwość. Mówiłem o energii dźwięku: wysokie tony brzmią czyściej niż środek i bas. Te mają bardzo ładną barwę, są przyjemne. Góra testowanego kabla daje im jednak oddech, dzięki czemu dźwięk się nie zamyka. Wiolonczela Janosa Starkera miała więc i body, i oddech. Co istotne jednak, została ukazana w bardzo dobrej relacji z fortepianem. Instrumenty nie walczyły ze sobą, a współpracowały. Czysty i dobrze prowadzony górny zakres dał oddech między jednym i drugim instrumentem pomimo że ich „osie” są na nagraniu bardzo blisko siebie. Płynność, gładkość, świetne zrównoważenie wszystkich podzakresów, bardzo dobra przestrzenność – to opis w pigułce kabla Vermöuth Black Pearl. Zmiana kilkadziesiąt razy droższego kabla odniesienia na kabel z Indonezji nie była przykra. Dźwięk był gorszy, jednak nowa propozycja była tak fajna, spójna, że wysłuchałem utworów i płyt z ciekawością i przyjemnością. Z kablem tym łatwo się zaprzyjaźnić i z przyjemnością słucha się z nim płyt. Jego charakter jest jednoznacznie wybaczający, relaksujący. Choć góra nie jest wycofana – ma dużą energię i jest dźwięczna. Jazz, wokalistyka, małe składy orkiestrowe – wszystko to zagra niesamowicie przyjemnie. Szybkie granie, tj. rock, część elektroniki, duże składy orkiestrowe nie będą niszczone, nie o to chodzi. Tyle tylko, że charakter własny kabla będzie wówczas bardziej widoczny. Z tymi pierwszymi niemal się „zrośnie”. Podsumowanie Po ukazaniu się testu kabli Black Curse oraz Red Velvet zgadało się z Hendrym o paru rzeczach – zwyczajnie ciekaw byłem Indonezji. Mój rozmówca okazał się szalenie miłym, ciepłym człowiekiem. Wynikiem tych rozmów była moja prośba o przysłanie kawy, indonezyjskiej jeszcze nie piłem. Paczka przyszła, a żona i ja zgodnie potwierdziliśmy, że i aromat, i smak kawy z Bali, dokąd Hendry niedawno się przeprowadził, są wyjątkowe: delikatne, ale o gęstym jądrze. Nie mogę się oprzeć wrażeniu (choć to zapewne autosugestia), że i Hendy, i jego kable są właśnie takie. Black Pearle wyglądają wybitnie, są znakomicie zakończone i przychodzą w bezpretensjonalnym, tekturowym pudełku, z certyfikatem w środku. I do tego świetnie brzmią. Black Pearl to kable głośnikowe, które wykonane są w sposób, o jakim większość producentów kabli na świecie może tylko pomarzyć. To jakość znana z najlepszych produktów, jakie znam. A przecież mówimy o maleńkiej firmie, dla której kable wykonywane są na zamówienie. Testowane kable głośnikowe zbudowane są z linek – skręconych ze sobą 591 drucików z miedzi UPOCC, dających pokaźną łaczną średnicę fi 21 mm. Poszczególne druciki mają różną średnicę i ułożone są w dwie grupy w kilku warstwach. Poszczególne warstwy i cała linka owijane są plecionką z materiału, działającą jak mechaniczny filtr tłumiący wibracje. Pomiędzy wiązkami umieszczono rurki z powietrzem, poprawiające własności mechaniczne i elektryczne kabla. Przez niemal całą długość druciki znajdują się w grubej osłonie, działającej jak tłumik wibracji. Na samym końcu wychodzą z niej dwie wiązki – dodatnia i ujemna. Miejsce to zamknięte jest w pięknie wykonanym, aluminiowym, anodowanym na czarno elemencie. Pomimo tak złożonej budowy i sporej średnicy Black Pearl jest całkiem giętki, a przez to łatwy w ułożeniu. Wyjątkowe są też zakończenia. Vermöuth oferuje takie wtyki zewnętrznym firmom i stosuje w swoich wyrobach. W Black Pearl zastosowano najnowsze i najdroższe wtyki bananowe tej firmy. Ich piny wykonano z miedzi tellurycznej pokrytej rodem („Tellurium Copper Rhodium Plated”). Kable są do nich mocowane nie przez lutowanie, ani skręcanie, jak robi znakomita większość producentów, a są zaciskane. Firma mówi wręcz o „kuciu” na zimno: „Cold Forging”. Nakrętki zamykające miejsce styku mają aluminiowe, anodowane zakończenia, ale ich body wykonano z plecionki włókna węglowego, jak we wtykach – dla przykładu – Furutecha. |
ŻRÓDŁA ANALOGOWE - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ ŻRÓDŁA CYFROWE - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD WZMACNIACZE - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ KOLUMNY - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-301 |
SŁUCHAWKI - Wzmacniacze słuchawkowe: Bakoon Products HPA-21, test TUTAJ | Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: Ultrasone EDITION 5, test TUTAJ | HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR, test TUTAJ AUDIO KOMPUTEROWE - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-901 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB |
OKABLOWANIE System I - Interkonekty: Siltech ROYAL SIGNATURE SERIES DOUBLE CROWN EMPRESS, czytaj TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 7N-DA2090 SPECIALE, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA SIEĆ System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ |
AKCESORIA ANTYWIBRACYJNE - Stolik: Finite Elemente PAGODE EDITION, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 CZYSTA PRZYJEMNOŚĆ - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity