Kolumny głośnikowe
Tannoy DEFINITION DC10A Cena (w Polsce): 63 998 zł/para Producent: Tannoy Limited Kontakt: Rosehall Industrial Estate | ML5 4TF Coatbridge | UK tel.: +44 (0) 1236 420199 | fax: +44 (0) 1236 428230 Strona internetowa producenta: www.tannoy.com Kraj pochodzenia: Wielka Brytania Tekst: Wojciech Pacuła Zdjęcia: Wojciech Pacuła, Tannoy |
Data publikacji: 1. czerwca 2013, No. 110 |
|
Kolumny Tannoy produkowane są w Chinach. Znakomita większość recenzentów, a szczególnie sprzedawców omija ten temat szerokim łukiem, jak zgniłe jajo, obawiając się reakcji potencjalnych kupujących. Jak sądzą – negatywnej. Często mają rację. Wciąż spora część produktów związanych z audio, powstająca pod Wielkim Murem jest budowana nie do końca „koszernie”, nie całkiem według sztuki i nie gra tak, jak powinna. Jedyną zaletą tych produktów jest ich niska cena, którą konkurują z uznanymi na Zachodzie i w Japonii markami. W Azji jest nieco inaczej, wiem to od producentów, którzy są w tym rejonie świata zaangażowani, jednak u nas, czyli w Europie, jest właśnie tak. Powód tego jest banalny – produkcja w Chinach nastawiona jest niemal wyłącznie na duży zysk i każda, nawet najmniejsza oszczędność poczyniona w jednostkowym produkcie, przy tej skali, z jaką mamy do czynienia, przekłada się na potężne pieniądze. Obecny właściciel marki, zarejestrowany w Danii holding TC Group, wybrał bowiem raczej istnienie marki niż jej nieistnienie. Od momentu, w którym ją przejął, czyli od 2002 roku doprowadził do tego, że to „zdrowa”, dobrze zarządzana firma obecna na mapie światowego audio. Najbardziej znane realizacje tego pomysłu to potężne kolumny z serii Prestige i Royal. Poszukiwane przez kolekcjonerów i melomanów mogą zając i pół pokoju. Tannoy wciąż je produkuje, jednak znacznie więcej sprzedaje się kolumn z niższych przedziałów cenowych. Należące do serii Definition kolumny DC10A są pomostem pomiędzy wyglądającymi jak zwykłe kolumny modelami z dołu cennika oraz prestiżowymi „szafami” z górnej. ODSŁUCH Płyty użyte do odsłuchu (wybór)
Często, naprawdę bardzo często czytam w listach z prośbami o poradę prośbę dotyczącą dobrania kolumn, które będą detaliczne, ale nie ostre; wyraziste, ale z naciskiem na średnicę. To często prośby o duże konstrukcje, które nie zabijałyby jednak nadmiarem basu. Choć staram się na każde takie zapytanie odpowiedzieć najlepiej, jak potrafię, połączenie tych cech, często przeciwstawnych, jest niezmiernie trudne. Najczęściej jest tak, że jeśli kolumna gra szczegółowo, to ma balans tonalny przesunięty ku górze i ma tendencję do rozjaśniania dźwięku. Jeśli jest duża, to najczęściej pompuje sporo basu. A jeśli jest wyrazista, to w dłuższym słuchaniu okazuje się męcząca. Teraz dla nich wszystkich mam prostą odpowiedź: Tannoy Definition DC10A. Prostą jeśli ich na to stać, co oczywiste. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze zaprojektowana i wykonana z dbałością o szczegóły, wielogłośnikowa kolumna z klasycznym ich rozstawem, radzi sobie z wszystkimi tymi elementami bardzo dobrze. Wiele najlepszych kolumn brzmi, jakby grał jeden, duży przetwornik. Spotkanie z dobrze zrealizowanym systemem współosiowym, jak ten w Tannoyach, pokazuje jednak, że są rzeczy, których nigdzie indziej nie dostaniemy. No, chyba, że w systemach z przetwornikiem szerokopasmowym. Zgodnie z zapowiedzią, po wskazaniu, w czym umieszczenie przetworników na jednej osi pomaga, chciałbym teraz wrócić do początku, do balansu tonalnego. Mówiąc o średnicy wskazałem na nią, jako na najważniejszy zakres tych kolumn. Choć w długim odsłuchu się to potwierdza, trochę to nie fair. Zakres ten może być bowiem tak swobodny, tak otwarty i dynamiczny tylko dzięki temu, że jest wsparty i od góry, i od dołu. Bez nich byłyby to po prostu kolejne kolumny grające małym dźwiękiem. |
Bas, bo to przecież duże kolumny i trzeba o nim powiedzieć najpierw, ustawiony został tak, aby był jak najbardziej rozdzielczy i klarowny. Trzeba powiedzieć, że ma doskonałą definicję. Choć z nagraniami rockowymi, jak np. z debiutem Led Zeppelin, jak z singlem Shoote My Soul Depeche Mode i innymi tego typu płytami dochodzi się do tego nieco później, to nagrania, w których mamy do czynienia z organami, nie tylko klasyka, ale i ”Pamiętnik Karoliny” Józefa Skrzeka, pozwalają tę cechę docenić natychmiast. A jest ważna, bo oznacza różnicowanie, z jakim kolumny trudzą się niezmiernie – to pokazywanie zmiany barwy i dynamiki, bez podkreślania niskich tonów. W ostatecznym rozrachunku trzeba powiedzieć, że ilość niskich dźwięków jest niższa niż środka i że balans tonalny jednak jest przeniesiony powyżej kilkuset Hz. W żadnym wypadku nie powinno to jednak deprecjonować tych kolumn jako źródeł pełnopasmowego dźwięku. Zastosowanie tuby wiąże się też z innymi rzeczami. Przede wszystkim należy zadbać, aby głowa słuchacza znalazła się blisko poziomu, na którym jest wylot głośnika wysokotonowego. Siedząc niżej znika część góry, a wyższa średnica jest mniej selektywna. A to jedna z zalet tej konstrukcji – dźwięki z wyższego zakresu mają wyraźny atak, są pokazywane bezpośrednio, bez „owijania w bawełnę”. I znowu – w klasycznych konstrukcjach powodowałoby to niepokój, a przy dłuższym odsłuchu – zmęczenie. Tutaj góra jest jedwabista, bardzo plastyczna, nawet ze słabiej zrealizowanymi nagraniami. Nie ma więc mowy o „zmęczeniu materiału”. Dźwięków jest dużo, podobnie jak informacji, ale ma to sens. Podsumowanie To pięknie wykonane kolumny. Ich sercem jest wyjątkowy przetwornik, wykonany tak, jak to się robiło czterdzieści lat temu, tyle że przy użyciu nowoczesnych narzędzi. Ich rolę widzę w ten sposób: jeśli ktoś chciałby mieć zalety klasycznie wyglądających Tannoyów (klasycznie oczywiście dla Tannoya), czyli wielkich, staromodnych szaf, ale w nowoczesnym wydaniu, wtedy wybiera właśnie DC10A. BUDOWA Tannoy to przede wszystkim system Dual Concentric. To dwa, umieszczone koncentryczne, przetworniki – duża membrana głośnika nisko-średniotonowego oraz umieszczona w jego centrum metalowa tubka, za którą schowana jest duża kopułka głośnika wysokotonowego. W testowanym modelu DC10A zastosowano mamy głośniki mają średnicę, odpowiednio, 10” (205 mm) oraz 2” (51 mm). Głośnik nisko-średniotonowy to nowa jednostka, z magnesem Alcomax 3 Alnico. Napędzająca go cewka ma średnicę 52 mm. Obciążony jest obudową typu bas-refleks z dwoma, dużymi wylotami na tylnej ściance. DC10A to bardzo duża konstrukcja. Jej obudowa ma dość wymyślny kształt – front jest płaski, podobnie jak tył. Ten ma jednak niewielką szerokość, a ścianki zbiegają się ku niemu po paraboli (są obłe). Obudowę wykonano z laminatu, którego podstawą jest sklejka. Cała struktura wykonana została z kilku różnych rodzajów drewna, nazwa firmowa tego rozwiązania: Differential Material Technology (DMT), i oklejono wysokiej klasy, naturalną okleiną. Kolumny wykończone są lakierem o wysokim połysku. Wisienką na torcie są znakomite gniazda WBT-0708 z serii Next-Gen, czyli z minimalną ilością metalu. Gniazda są bardzo wygodne w dokręcaniu i jest ich pięć. Przyzwyczailiśmy się do wielotorowego zasilania głośników, np. bi-wiring, w którym mamy dwie pary gniazd – osobną dla głośnika wysokotonowego i nisko-średniotonowego, a nawet tri-wiringu, w systemach trójdrożnych. Tannoy lata temu opracował jednak swój własny system, w którym mamy nieparzystą liczbę gniazd – gniazdo „nadmiarowe” połączone jest wewnętrznie do koszy głośników. Należy je podłączyć do masy systemu, Firma pokazuje pomiary, z których wynika, że taka aranżacja zmniejsza szumy – kosze działają jak klatka Faradaya, ekranująca systemy napędowe. Najlepiej, jeśli w takiej aranżacji pracują kable głośnikowe ekranowane. To zaawansowana, świetnie wykonana konstrukcja z pięknym, unikalnym systemem głośników. Kolumny do testu dostarczyła firma: Audio Styl Dane techniczne (wg producenta) |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Siltech ROYAL SIGNATURE SERIES DOUBLE CROWN EMPRESS, czytaj TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity