Interkonekt RCA + kabel głośnikowy Sevenrods ROD4 IC RCA + SP Ceny: IC RCA - 2000 zł (1,0 m) + SP - 4000 zł (2,5 m) Producent: Sevenrods Audio Solutions Kontakt: Onufrego Zagłoby 14/27 | 92-430 Łódź | Polska tel.: +48 667 164 664 e-mail: office@sevenrods.eu Strona internetowa producenta: www.sevenrods.eu Kraj pochodzenia: Polska Tekst: Wojciech Pacuła | Zdjęcia: Wojciech Pacuła |
Data publikacji: 1. kwiecień 2013, No. 108 |
|
„Referencja” to dla audiofilów synonim „pieniędzy”. I to dużych. Jest w tym sporo racji, ponieważ referencyjny status mają nie tylko urządzenia odniesienia, choć to jest pierwsze znaczenie tego słowa, ale także (w domyśle) urządzenia najdroższe. W audio kojarzymy je zwykle z tymi ostatnimi. Kiedy więc relatywnie młoda, debiutująca w połowie 2011 roku, firma mówi o referencyjnych kablach i chce za interkonekt i kabel głośnikowy 6000 zł wytrąca to z równowagi. Nie mówię, że to tyle, co nic - 6000 zł to duże pieniądze, szczególnie jeśli mowa o małej, nowej firmie z kraju, który dopiero zaczyna stawiać pierwsze kroki na salonach międzynarodowego audio. W kategoriach bezwzględnych to jednak wyjątek – zwykle referencja kosztuje o rząd, albo i dwa, wielkości więcej. Kable ROD4 firmy Sevenrods, o których mowa, są budowane ręcznie. Jako materiał na przewodniki zostały użyte lite druty z posrebrzanej miedzi OFC, jako izolator, nakładany na zimno, FEP (fluorinated ethylene propylene). Przekrój roboczy żył w interkonektach wynosi 3x1 mm², a w kablach głośnikowych 2x4 mm². Wiązki przewodników w interkonektach RCA i XLR są skręcone, co ma chronić przed zakłóceniami EMI i pokrywane są podwójnym miedzianym ekranem, chroniącym przed zakłóceniami RFI. W testowanej wersji RCA ekran połączony jest z masą tylko z jednej strony kabla, co daje układ pseudo-zbalansowany, a tym samym kierunkowy. Poszczególne wiązki stabilizowane są wypełniaczami poliolefinowymi (podobnie jak w kablach Acrolinka). ODSŁUCH Płyty wykorzystane w odsłuchu (wybór)
Techniki i technologie (to nie to samo) stosowane są przez konstruktorów (producentów) w określonym celu: aby uzyskać założone przez nich cele, aby dojść tam, gdzie zamierzali. Można sobie oczywiście wyobrazić sytuację, w której projektant nie ma ograniczeń finansowych i wybiera z „katalogu”, stosowanego w typie produktu, który przygotowuje, najlepsze dostępne składniki. Problem w tym, że nie ma czegoś takiego, jak „najlepsze”, przynajmniej w skali bezwzględnej. Zawsze będą to „najlepsze” w danej aplikacji, w danym produkcie. I do osiągnięcia zamierzonego celu. Tak – cel jest wszystkim. |
„Co poeta miał na myśli?” – naprawdę słabe pytanie, dodatkowo zdemonizowane przez tych, którzy nie mieli pojęcia nie tylko „co?” miał na myśli, ale nawet „kto?” i „kiedy?”; dyżurne pytanie do obśmiania przez laików. Siadając do testu produktu audio musimy sobie jednak zadać pytania w rodzaju: „o co w nim chodziło”, „co konstruktor chciał osiągnąć”. Inaczej niż w poezji, gdzie chodzi tak naprawdę o coś głębszego, o wymowę (przesłanie) danego utworu (a, proszę mi wierzyć, instrumenty stosowane do analizy poezji są wyjątkowo wyrafinowane), w świecie audio cele są znacznie łatwiejsze do wskazania. W przypadku kabli ROD4 chodziło o jak największą rozdzielczość. Myślę, że większość ze słuchających muzyki na czymś lepszym niż głośniczki komputerowe o wielkości orzecha włoskiego miało styczność z kablami wyprodukowanymi przy użyciu przewodów z miedzi pokrywanej srebrem. Spotykamy je na przykład w ofercie brytyjskiego Chorda, który z tego połączenia chętnie korzysta. Jeśli tak, to na 100% ludzie ci znają stereotyp dotyczący „srebra”, wedle którego kable wykonane z tego materiału brzmią jasno, chudo, kompletnie bez wypełnienia. Ich zaletą miałyby być detaliczność, znakomita selektywność i szybkość narastania sygnału. Kable Siltecha pokazują, że to kompletna bzdura. A pogląd ten wziął się, moim zdaniem, z pierwszych prób małych producentów, którzy kupowali półprodukty od dużych firm i coś z nimi kombinowały. Wspomniany Chord pokazał jednak, że jeśli odpowiednio wybierze się materiały i konfigurację, „srebro” pozostawi na dźwięku swój ślad przede wszystkim w postaci zalet, maskując związane z nim problemy.
Kable Sevenroda wpisują się w ten sam nurt. Ich dźwięk jest rozdzielczy, detaliczny i raczej precyzyjny. Żaden z tych elementów nie zwraca na siebie uwagi, jest podskórny. Nawet z płytami zrealizowanymi w dość jasny, twardy sposób, jak Thriller Michaela Jacksona, jak Faith George’a Michaela nie przekraczał, ani nawet jakoś specjalnie się nie zbliżał do granicy jasności. Z żadną płytą, jaką grałem nie miałem z tym żadnego problemu. Duża część miedzianych kabli za te pieniądze gra jaśniej, w bardziej konturowy sposób. Dostałem więc dźwięk w znacznej mierze odległy od obiegowej opinii o srebrnych, a nawet bardziej – srebrzonych kablach. Powiedziałem jednak, że celem, jak mi się wydaje, było uzyskanie możliwie najbardziej rozdzielczego przekazu. I w tym srebro na miedzi zostało wykorzystane we właściwy sposób. Góra pasma, zarówno na przykładzie blach perkusji z płyty Sonny’ego Clarka, jak elektronicznych instrumentów z Essentials & Rarities Jarre’a miała dużą energię i była precyzyjna. A jednocześnie nie była jasna. Jak się wydaje, chodziło o wykorzystanie nieco twardszego ataku, jaki daje srebro w kablach za te pieniądze. Dostaliśmy dzięki temu naprawdę udane połączenie precyzji i wypełnienia, bardzo atrakcyjne przez to, że nienaznaczone artefaktowym (narzuconym) ciepłem. Droższe (dużo) kable wykonane z czystszych odmian miedzi 7N i 8N (np. Acrolinki) dają ciepło wynikające z maksymalnej eliminacji zniekształceń, ich brzmienie jest ultra-gładkie. Tutaj aż takiego wyrafinowania nie ma, ale też mówimy o produkcie pięć-dziesięć razy tańszym niż Acrolinki i Siltechy, o których mówię. Kable łódzkiego producenta pokazały balans tonalny niezwykle zbliżony do tego, co dostaję z interkonektem Acrolinka i kablem głośnikowym Tara Labs, choć akcenty zostały w nich postawione nieco inaczej. Interesująco zmienia się sposób prezentacji w zależności od tego, czy dźwięk jest bliżej pierwszego planu, czy dalej. Te blisko nas pokazywane są w natychmiastowy, namacalny sposób, mają otwartą barwę. Z kolei im dalej w miks, w scenę, tym łagodniej są pokazywane, w ciemniejszy sposób. Kiedy więc grają instrumenty nieco dalej, kiedy wyłaniają się z tyłu sceny, wydają się nieco uspokojone. Kiedy zaś uderzy coś bliżej, kiedy ktoś zaśpiewa, dostajemy dynamiczny, żywy przekaz. Razem tworzy to ultra-ciekawą mieszankę. Dźwięk zarazem nasycony, wyważony, bez przesadzonej góry i jednocześnie dynamiczny, z dużą energią w wysokim paśmie. METODOLOGIA TESTU Kable Sevenrods ROD4 porównywane były do kabli odniesienia w trybie A/B/A, ze znanymi A i B, z wykorzystaniem próbek muzycznych o długości 2 min. Odsłuchiwane były również całe płyty. Interkonekt podłączony był między odtwarzaczem CD Ancient Audio i przedwzmacniaczem Ayon Audio, a w drugiej fazie odsłuchów między odtwarzaczem i wzmacniaczem zintegrowanym Leben CS-300 [Custom Version]. Kable głośnikowe najpierw podłączone były do końcówki mocy Soulution 710, a następnie do Lebena. |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Acrolink Mexcel 7N-DA6300, artykuł TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity