pl | en
Wywiad
Mr. Satoru Murayama
OYAIDE Elec. Co. Ltd.


Stanowisko: Prezes (President)

Miejsce: Audio Show 2012, Warszawa
Czas: 10 listopada 2012

Strona internetowa producenta: www.oyaide.com

Rozmawia: Wojciech Pacuła
Zdjęcia: Wojciech Pacuła | Oyaide

Data publikacji: 1. luty 2013 No. 106




Japoński rynek jest tak różny od europejskiego! Od amerykańskiego zresztą też, ale z tym ze Starego Kontynentu mam większe doświadczenie. Od lat przeglądając magazyn "Stereo Sound", bo o czytaniu niestety mowy być nie może, zaskoczony byłem drobiazgowym podejściem redakcji do każdego elementy u - od graficznego układu, w którym ważną rolę spełnia samo pismo, aż po loga, skrupulatnie zamieszczane w reklamach, testach, nowościach. Wystarczy powiedzieć, że umieszczanie w nagłówku loga firmy, której produktem się w danym teście zajmujemy, zostało zainspirowane właśnie tym pismem.
'Perfekcjoniści' to najlepsze słowo, którym można opisać Japończyków. Pewnie niedaleko od prawdy bylibyśmy pisząc o nich 'obsesjoniści', prawda? Chyba to czujemy? Produkty dojrzałych firm z Wysp Japońskich, a mam na myśli nie wiek firmy, a podejście do produktu i do muzyki, są nie tylko estetycznie dopracowane, ale przede wszystkim wnoszą do dźwięku, do puli wiedzy o nim, coś nowego. A firm związanych z branżą audio jest tam mnóstwo. Od lat staramy sie w "High Fidelity" przybliżać co najciekawsze, dostępne dla rynku zewnętrznego produkty. Proszę spojrzeć do "Archiwum" i poszukać majowych wydań magazynu, żeby potwierdzić to, o czym mówię.

Jedną z pierwszych firm, które za naszym pośrednictwem trafiły do Polski była Oyaide. Założona w 1952 roku przez pana Kazuji Oyaide, prowadzona obecnie przez Satoru Murayamę proponuje kable w podstawowych i średnich przedziałach cenowych. W jej ofercie znajdziemy także listwy sieciowe, wtyki, akcesoria gramofonowe i wiele innych produktów. To nie jest mała firma. jej zamówienia są na tyle duże, że specjalnie pod kątem Oyaide firma Furukawa przygotowuje wiele serii kabli - projekt pochodzi od Oyaide, zaś wykonanie powierzane jest kilku wyspecjalizowanym producentom w Japonii. Pana Satoru Murayamę po raz pierwszy spotkałem podczas wystawy High End 2012. Nie mieliśmy wiele czasu na rozmowę. Dość szybko okazało się jednak, że zobaczymy się kilka miesięcy później w Polsce, podczas wystawy Audio Show 2012. bardzo się ucieszyłem, szykują się na ciekawą rozmowę - pan Murayama jest bowiem człowiekiem, który zna się na tym, co robi zarówno jeśli chodzi o część biznesową, jak i audio. I znów nic z tego nie wyszło - rozmiar i rozmach warszawskiej imprezy zaskoczyła mnie do tego stopnia, że naszą rozmowę zaledwie rozpoczęliśmy, kontynuując ją mailowo. Ale udało się i mam nadzieję, że składa się to na zgrabną całość. Chciałbym przy okazji serdecznie podziękować panom Hontai - Yoshiemu i Elli za wszelką pomoc!

Wojciech Pacuła: Proszę opowiedzieć mi historię Oyaide - jak to się wszystko zaczęło?

Satoru Murayama: Historia Oyaide Elec. Co., Ltd. rozpoczęła się w 1952 roku, w postaci małego sklepu w Akihabara, dzielnicy Tokio, specjalizującego się w sprzedaży kabli elektrycznych. Choć początkowo sprzedawaliśmy przede wszystkim sporo przewodów do elektromagnesów, kiedy obroty zaczęły rosnąć rozszerzyliśmy ofertę o szeroki wachlarz kabli elektrycznych, w tym stosowanych w przemyśle, przewody do zastosowań w urządzeniach elektrycznych i kable koaksjalne. Tak więc, nasze doświadczenie z kablami sięga 40 lat wstecz. Od tamtej pory zrozumienie znaczenia kabli w audio stopniowo rosło, w konsekwencji czego liczba ludzi proszących o nie też sie zwiększała.

Założyciel firmy, pan Kazuji Oyaide, który zawsze wsłuchiwał się w potrzeby klientów i starał się na nie odpowiadać, wykonał swój pierwszy system dystrybucyjny [dzisiaj powiedzielibyśmy: 'listwę sieciową' - przyp. red.] napięcia zasilającego OCB-1, zaprojektowany specjalnie pod kątem audio, który znalazł się w sprzedaży w 1976 roku. Następnie opracował swój pierwszy kabel głośnikowy, model OR-800, zbudowany z użyciem przewodów Litz w specjalnej konfiguracji "Star-Quad". Chociaż pierwsze produkty pana Oyaide sprzedawane były tylko w tym jednym sklepie w Akihabara, wieść o nich szybko się wśród japońskich audiofilów rozniosła.

Odkąd w 2000 roku objąłem funkcję prezesa, Oyaide ze zdwojoną siłą zaczęliśmy w formie opracowywać wiele różnych kabli i akcesoriów audio. Od samego powstania firmy prezentowaliśmy wyjątkową zdolność projektowania kabli elektrycznych. Kiedy zacząłem zarządzać firmą, przekształciłem firmę według nowego, sięgającego w przyszłość modelu biznesowego. Udało się nam nawiązać dobre kontakty z najważniejszymi i strategicznymi partnerami - podwykonawcami i firmami, z których każdy jest mistrzem w swojej dziedzinie. Dzięki temu kable Oyaide są produkowane według najwyższych możliwych standardów.

Wielu producentów kabli po prostu branduje swoim logo kable innych firm. Jak to wygląda w przypadku Oyaide?

Nie, absolutnie tego nie robimy! Ale znam wiele high-endowych firm, które działają dokładnie w ten sposób! A to dlatego, że większość niewielkich firm, ze względu na niewielką sprzedaż, nie jest w stanie opracować własnych kabli. Po prostu minimalne zamówienia z fabryki kabli są zbyt duże na to, aby sobie mogły na to pozwolić. Dlatego właśnie muszą używać kabli innych firm i tylko nanoszą na nie swoje logo. Albo zwyczajnie owijają w jakiś sposób czyjeś kable, często ukrywając w ten sposób fakt, że używają tanich produktów. Choć mogliby wyprodukować swoje własne kabelki w fabryce OEM, koszty są tak wysokie, że nie mogą sobie na to pozwolić. Tak to wygląda naprawdę.

Nasza sposób prowadzenia firmy jest całkowicie odmienny. Chcemy dostarczyć naszym klientom jak najlepszy produkt w sensownej cenie. Żeby to się udało, staramy się ustalać jak najniższe ceny detaliczne naszych produktów. Jeśli bowiem jakość produktów jest taka sama, wszyscy będą szczęśliwsi, mogąc kupić ten tańszy. Dzięki popularności naszych kabli, a także dobrej znajomości sprzedaży, nasze zamówienia są zazwyczaj bardzo duże, dlatego możemy obniżyć koszty i podzielić się tymi obniżkami z naszymi klientami. Jesteśmy w stanie dostarczyć produkt o niemal równie wysokiej jakości, jak inne firmy w swoich bardzo drogich produktach. Ale, jak mówię, żeby to było możliwe musimy dużo sprzedawać. Dla przykładu, sprzedaliśmy ponad dziesięć tysięcy sztuk Tunami GPX oraz GPX-R, odkąd zostały wprowadzone na rynek. Dzięki temu jesteśmy w stanie przewidzieć i zaplanować poziom sprzedaży w przyszłości innych produktów.

A teraz słowo o konstrukcji naszych kabli. Rozwijamy naszą wiedzę i umiejętności bazując na wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i sprzedaży tak wielu kabli na całym świecie i dla wielu klientów, analizując codziennie reakcje firm audio, recenzje pism high-end i opinie audiofilów. Projektujemy nasze kable samodzielnie i produkujemy je we współpracy z wieloma fabrykami kabli w Japonii, z którymi robimy interesy od wielu lat. Od zawsze staraliśmy sie wyszukiwać i wdrażać do produkcji unikalne i oryginalne rozwiązania i nie satysfakcjonuje nas status quo. Na bieżąco staramy się przewidywać kolejne formaty i nowe opracowania. Poprzez ciągłe, kompleksowe badania rynku staramy się dążyć do opracowywania produktów wyprzedzających rynek.

Podstawowa idea, którą się kierujemy przygotowując w Oyaide nowe produkty da się streścić w słowach: "inżynieria z duszą". Oznacza to, że staramy się wprowadzać nowe standardy do świata audio - produkty przygotowane według technologii state-of-the-art, zdolne dostarczyć fantastyczne wyniki, wykonane według najlepszych, klasycznych, rzemieślniczych metod. Nasi klienci zawsze wymagają najlepszego, a naszym celem jest te wymagania spełnić.

Jak rozumiem, duża część waszych kabli wykonywana jest przez fabrykę Furukawa - dlaczego akurat ta konkretna firma?

W ciągu wielu lat nabyliśmy odpowiednie doświadczenie - poprzez kupowanie i testowanie tak wielu kabli. Pośród nich jest tak wiele różnych przewodników, wykonanych z różnych materiałów, które możemy wybrać do swoich kabli. Moim zdaniem największy potencjał w kontekście wysokiej klasy dźwięku kabli ma przewodnik o nazwie PCOCC-A (Pure Copper by Ohno Continuous Casting with Annealing) produkowany jedynie w Japonii, przez firmę Furukawa Electric. PCOCC-A to materiał wynaleziony przez Dr. Atsumi Ohno z Chiba Institute of Technology. Jest niezwykle czystym materiałem, z bardzo małą zawartością zanieczyszczeń, gwarantujący przesył nawet bardzo małych sygnałów bez przeszkód i zniekształceń. Ze względu na bardzo małą liczbę przejść między kryształami sygnał przepływa bez zakłóceń. Podgrzewanie i schładzanie przewodów PCOOC w kontrolowanych warunkach powoduje zrekrystalizowaną, ultra-czystą strukturę przewodnika o nazwie μ (mu). Ostateczny produkt, o polerowanej powierzchni i po procesie starzenia to miedź PCOCC-A. W praktyce PCOCC staje w poprzek klasycznemu określaniu czystości miedzi poprzez NNNN, dając bardzo czysty dźwięk bez potrzeby ponoszenia wysokich kosztów oczyszczania metalu.

Muszę przy tym nadmienić, że niektórzy producenci kabli stosują miedź OCC nieznanego pochodzenia, nie od firmy Furukawa Electric. Nie mamy wątpliwości, co myśleć o materiale, z jakiego korzystają. Prawa do używania nazwy PCOCC posiada Furukawa i nikt inny nie może z niej korzystać. Nikt inny nie ma też prawa jej produkować. Nie będę wymieniał żadnej nazwy, ale można sprawdzić, kto nie ma czystego sumienia - firmy te w materiałach reklamowych publikowanych w Japonii nie wymieniają nigdzie nazwy PCOCC, stosując ją wyłącznie za granicami kraju. Dlatego też niektóre firmy, chcąc zastosować miedź OCC, używają naprawdę zabawnych nazw, jak Ultra Pure OCC czy α OCC. Powtarzam - poza Furukawą nie ma żadnej innej japońskiej firmy, która by produkowała i sprzedawała PCOCC. Dlatego też wszystkie inne kable OCC muszą być produkowane poza Japonia, podejrzewamy, że w Chinach. Wszystkie kable Oyaide wykonywane są wyłącznie z materiałów wyprodukowanych w Japonii. Gwarantuje to najwyższe standardy jeśli chodzi o niezawodność, jakość oraz wartość, jak również to, że przy ich produkcji stosowane są najnowsze, najbardziej zaawansowane technologicznie procesy.

Jak powstaje nowy produkt? To znaczy, jak wygląda taki proces?

Nowy produkt rozpoczyna się od rozpoznania rynku - badań, które wykonujemy tak często, jak tylko się da. Jak już mówiłem, w Akihabara mamy swój sklep firmowy, jak również prowadzimy sprzedaż przez internet. W obydwu sklepach można znaleźć tysiące produktów. To nie tylko kable audio i związane z nimi akcesoria, jak np. wtyki AC, gniazda AC i wtyki audio, ale także kable stosowane w przemyśle, jakie tylko sobie możesz wyobrazić. Naszymi klientami są nie tylko ludzie związani z DIY i audiofile, ale mnóstwo innych odbiorców, jak na przykład firmy związane z przemysłem, stolarze, a nawet producenci odtwarzaczy muzycznych! Generalnie każdy, kto potrzebuje jakiegokolwiek kabla. Tak się składa, że sprzedaż w obydwu sklepach jest od długiego czasu bardzo dobra. Choć często komunikujemy się z prasą i recenzentami, na przykład z tobą, mamy codzienny, bezpośredni kontakt z naszymi klientami i staramy się codziennie analizować to, co mają nam do powiedzenia. Dzięki temu, jak się nam wydaje, jesteśmy w stanie szybciej reagować na potrzeby rynku niż nasza konkurencja. Każdy produkt Oyaide ma swoją unikalną charakterystykę. W trakcie wyczerpujących, długotrwałych testów odsłuchowych oceniamy wiele różnych metod galwanizacji, włączając w to złoto, srebro, platynę, rod, i pallad dochodząc do produktów, które są interesujące i mają realną wartość dla końcowego użytkownika. Jesteśmy otwarci na żmudny wysiłek związany z opracowaniem i wykonaniem naszych produktów. Nasza filozofia, zrodzona z poczucia obowiązku wobec naszych klientów nie pozwala na nic innego..

Proszę mi powiedzieć, jakie miejsce zajmuje Oyaide na japońskim rynku?

W Japonii jesteśmy zawsze wśród trzech najlepszych producentów akcesoriów audio.

Czym japoński rynek różni się od reszty świata?

Staram się odwiedzać tak wiele krajów, jak tylko się da, ponieważ chciałbym poznać specyfikę każdego kraju. Ale, moim zdaniem, nie ma wcale tak wielu różnic miedzy nimi. Chyba, że... Generalnie rynki można podzielić na młode i dojrzałe. Moim zdaniem Polska, Rosja i Chiny są młodymi rynkami. Jestem bardzo zaskoczony tym, co widzę w Polsce - tym, jak bardzo ludzie się tu pasjonują audio. Większość rynków europejskich, USA i Japonia to rynki dojrzałe.

Jakie pismo audio jest w Japonii najważniejsze?

"Stereo Sound". Ale jeśli chodzi o akcesoria równie ważny jest magazyn "Audio Accessory".

Czym różnią się od magazynów w Europie i USA?

Nie znam zbytnio magazynów zza granicy. Ale widać, że wpływ pism w Japonii zmniejsza się. Widzę też, że ty w Polsce wciąż jesteś mocny.

Czego słucha pan w domu dla relaksu?

Słucham starszych i nowszych kawałków R&B. Ale lubię słuchać każdego rodzaju muzyki!



Jaki system muzyczny ma pan w domu?

Kolumny: Wilson Audio Sasha W/P
Wzmacniacz mocy: Pass Laboratories X1000.5
Przedwzmacniacz : Pass Laboratories XP-20
Konwerter D/A: Esoteric D-70vuk
Transport CD: Esoteric P-0s

Jakie macie plany na najbliższą przyszłość?

Już niedługo będziemy mieli gotowe nowe kable z miedzi 7N, wyprodukowane przez Mitsubishi [Mitsubishi to firma-matka Acrolinka - przyp. red.]. Zobaczysz, będzie się działo!

Ma pan jakieś inne hobby poza muzyką?

Jasne - to nurkowanie, kolekcjonowanie zegarków i prowadzenie samochodów.

Dziękuję za rozmowę!

Ja również.

OYAIDE Elec. Co. Ltd

1-9-6 Yushima Bunkyo-ku, Tokyo | 113-0034, JAPAN
tel.: +81-3-5684-2151 | fax: +81-3-5684-2150

e-mail: hayato@oyaide.com

www.oyaide.com